Sunday, December 29, 2013

Tak Semua Orang PAS sanggup Di Perbodohkan







Anuar Salehudin

Tuan Suhaizan yang dihormati, saya adalah salah seorang ahli pemuda Pas dan merupakan ahli seumur hidup, saya sebelum ini merupakan pemuda Umno, saya cuma mahu memberi pandangan dan cadangan, selain dari membuat demonstrasi pada 31 Disember ini, saya ingin mencadangkan agar DPPPM untuk menganjurkan kursus, seminar atau konvensyen keusahawanan kepada pemuda2 khususnya dan rakyat marhaen yg lain. Kita dapat memupuk minda orang melayu khususnya betapa peri pentingnya kita menjana pendapatan lebih melalui bidang keusahawanan dan perniagaan. Saya bukan tidak mahu turut serta meraikan bantahan kepada kerajaan, cuma saya rasa ia satu perbuatan yang memberi impak dari segi political mileage sesuatu pihak sahaja. Percayalah, kerajaan hanya akan membutakan mata dan perut mereka. Jika kita ada kekuatan ekonomi didalam jamaah dan barisan kita, sang penguasa juga tidak dapat memperlekehkan permintaan dan kehendak kita. Teringat seorang mentor saya berkata, perut kita, kita yang isi. Tiada siapa mahu mengenyangkan perut kita tanpa kita melakukannya sendiri. Jangan sampai kita ketahap kena makan kucing atau kotak. Baru terfikir mahu melihat peluang yang ada.


Realitinya adalah, ekonomi mengembang dan menguncup mengikut trend ekonomi dunia dan juga negara kuasa besar. Pada tahun 70an adalah tidak sama pertumbuhan ekonominya, taraf hidup rakyat serta sosial. 80an dan 90an juga begitu, hakikat yang kita perlu terima adalah, manusia senantiasa mahukan keuntungan didalam kehidupan mereka. Tiada siapa mahu rugi kecuali mereka sudah tiada iman/kepercayaan didalam dada. Harga barang dahulu dengan sekarang memang akan berubah, ia akan sentiasa dalam bentuk graf menaik secara puratanya. Tiada yang akan semakin menurut. Ia adalah logik akal ekonomi manusia. Cuma ada dua cara saja bagi mendepani ekonomi yang tidak menentu ini. Pertama kurangkan perbelanjaan dari pendapatan, kedua adalah menambah pendapatan sedia ada bagi menampung perbelanjaan. Jika anda semua asyik mengeluh, mengutuk, mengeji atau membantah saja tanpa ada tindakan menambah pendapatan keluarga, saya tahu anda adalah golongan yang mahu mencari alasan dan sebab. Mana mungkin rezki lebih diperolehi hanya dengan berkata kata dan berangan angan. Tindakan anda adalah penentu hidup anda. Melainkan anda tergolong didalam golongan 9 asnaf yang disebut. Anda tidak layak mengatakan hanya mereka saja yang salah, hanya mereka saja yang bodoh, hanya mereka saja yang tidak tahu mentadbir, hanya kami saja yang betul, hanya kami yang merana. Ya saya tahu dan amat fasih dengan kekurangan kecerdikan pimpinan kerajaan yang ada sekarang, disamping keborosan, rasuah dan ketirisan. Tetapi cuba tuan2 fikirkan, adakah sudah cukup aku usahakan untuk diriku, keluargaku dan masyarakatku? Atau kita sekadar hidup seadanya dengan hanya pandai menyalahkan orang lain? Saya tak bermaksud mahu menongkah arus, saya hanya mahu sahabat2 sedar, perut kita, kita yang isi!!




Setuju dengan cadangan tuan Anuar Salehudin...Sebagai seorang Islam kita tidak sepatutnya tunduk dengan mainan strategi politik ala zionist.. Kita perlu bimbing rakyat untuk tingkatkan pendapatan dan terokai peluang ekonomi agar kita mampu atasi cabaran yang lebih hebat pada masa akan datang.. Tuan Suhaizan mewakili rakyat perlu menunjukkan contoh yang baik dan orang Johor mampu membawa haluan mengikut acuan Islam yang sebenar.. Bukan dengan cara berdemonstrasi.. Kita sedia maklum dan malu dengan kemampuan kerajaan UMNO yang mendahului dalam segala kemasyhalatan umat Islam dinegara ini.Saya yakin PAS adalah platform pendesak yang sangat berguna untuk memaksa kerajaan memberi kelebihan kepada umat Islam di negara ini.. Hasilnya kita sudah ada ramai teknokrat dan lulusan agama.. Bukan itu saja.. Pendidikan Islam semakin berkembang. Kewangan Islam yang kita kini menjadi contoh kepada negara Islam yang lain adalah satu pencapaian luar biasa . Dr Asyraf Dusuki ada buktinya. Pembangunan masyarakat dan pembelaan yang sepatutnya kepada orang Islam dalam menunaikan tanggungjawab mereka telah tersedia dengan lembaga tabung haji, YADIM, PERKIM, PPZ, Halal Development Corp. Dan banyak lagi.. Ini yang menyebabkan bangsa lain terutamanya cina sangat cemburu padahal merekalah penyumbang kepada pendapatan kerajaan paling banyak berbanding kita.. Apa lagi yang kita mahu? Apakah jawapan kita di akhirat kelak jika kita didunia sibuk menjadi alat untuk kelangsungan orang kafir bagi manjayakan agenda mereka..? Kita yang mencari kemuliaan disisi orang kafir telah dijatuhkan hukum sebagai munafik oleh Allah SWT seperti dalam AlQuran. Saya percaya kita tak sanggup untuk padamkan peluang diri kita untuk pulang ke kampung syurga hanya kerana terperangkap dengan strategi politik orang kafir...

No comments:

Post a Comment