Thursday, September 29, 2016

MAHATHIR PERNAH REKA SURAT BOHONG





Tan Sri Zainudin Maidin mendedahkan dalam buku beliau bertajuk SURAT DARIPADA DR MAHATHIR bahawa negarawan itu pernah beberapa kali memaksa beliau memaparkan dalam ruangan surat pembaca UTUSAN surat yang beliau tulis sendiri demi  usaha beliau untuk mengawal pemikiran rakyat..

Surat yang tidak genuine kononnya luahan rakyat itu adalah satu contoh pembohongan MAHATHIR yang rakyat baru ketahui sekarang.

Entah apa lagi pembohongan beliau sembunyikan namun pasti kebanyakkan orang yang mengenali beliau dahulu tidak mampu menyimpan rahsia lagi..

Mungkin juga sebahagian besar telah lama menemui Ilahi..

Wednesday, September 28, 2016

ISI NERAKA DALAM POLITIK




Politik akan membawa kita ke neraka melainkan kita kata benar untuk perkara yang benar dan berani kata salah untuk perkara yang salah..

Seperti mana yang disebut oleh Allah dalam surah Adz Zaariyaat dari ayat 8 hingga 11.. Sesungguhnya kamu benar2 dalam keadaan berbeza pendapat. Dipalingkan daripadanya orang yang dipalingkan (ingkar). Terkutuklah orang yang banyak berdusta. Iaitu orang yang terbenam dalam kebodohan yang melalaikan.

Dalam politik kebarangkalian untuk bercakap bohong hanya kerana mempertahankan imej pemimpin tertentu adalah besar. Tidaklah ada kuasa dan syafaat bagi peminpin itu membela kita atas kebohongan yang kita lakukan demi mempertahankan kedudukan dia di dunia.

Tuesday, September 27, 2016

BAHASA UNTUK FAHAM, BUKAN DARJAT



Orang Malaysia cukup dan bangga jika ada bangsa mereka mampu bertutur dalam bahasa asing yang mana bunyinya cukup sempurna. Atas alasan yang sama mereka melatih anak2 bertilawah cukup dengan tajwid hingga boleh menang pertandingan diperingkat antarabangsa.

Berbeza dengan seorang rakan sekerja saya yang berasal dari Nigeria, Mereka boleh bertutur dalam banyak bahasa dari bahasa pertuturan beberapa suku kaum di negera kelahiran mereka mahupun bahasa pengantar zaman kolonial sama ada Perancis mahupun Inggeris.

Mereka cukup benci kepada golongan yang gemar membeza-bezakan pengguna bahasa antarabangsa mengikut negara asal mereka melalui berbezaan dialek atau telor. Kerana tujuan bahasa ialah untuk faham. Bukan menaiktaraf seseorang hingga boleh mendakwa kononnya mereka setaraf dengan bangsa kolonial.

BAHASA BUKAN SOAL KELAYAKAN, TETAPI KEBIASAAN





Saya sebelum ni ade juga terperasan DS Zahid tidak selesa berbahasa inggeris. Beberapa kali ditemubual pada asalnya berbahasa inggeris namun kembali berbahasa kebangsaan apabila sukar mendapat perkataan yang sesuai.

Saya sudah jangka hal macam ni memang akan ada pihak yang cuba ambil kesempatan sama seperti apa yang berlaku kepada Zainuddin Mydin ketika beliau menjawat jawatan menteri penerangan.

Bahasa ini bukan soal kelayakan.. Bahasa ini soal kebiasaan.

Saya walaupun duduk diceruk rantau bernama Pasir Gudang ni terpaksa berkomunikasi dalam meeting email telefon dalam bahasa inggeris.

Mungkin DS Zahid belum pernah lalui keadaan yang memaksa beliau menggunakan bahasa antarabangsa itu pada setiap masa dalam tugas2 beliau sebelum ini. Ia bukan satu perkara yang aneh untuk diperbesarkan.

KETOKOHAN DALAM PENIPUAN





TRUMP dituduh menipu kerana mendakwa OBAMA tidak dilahirkan di USA sehingga memaksa OBAMA menunjukkan sijil lahir beliau yang merekodkan kelahiran bayi bakal Presiden Amerika Syarikat itu di Hawai.

Namun jangan ingat penipuan yang dilakukan oleh politikus boleh menyebabkan orang ramai tidak lagi mempercayai mereka...

#48billion1MDB hilang dan #40ribuBANGLA pengundi hantu adalah PENIPUAN terbesar dalam sejarah politik negara namun masih ada ramai mangkuk mempercayai manusia bernama MAHATHIR dan ANWAR..

ANWAR PERDANA MENTERI YANG DINAFIKAN




Anwar adalah PERDANA MENTERI yang diNAFIkan.

Siapa yang menafikannya kalau bukan MAHATHIR..

Kerana Mahathir tahu jika Anwar berjaya menjadi Perdana Menteri, beliau akan menjadi Perdana Menteri yang lebih hebat dari MAHATHIR.

Namun oleh kerana kini Malaysia mempunyai Perdana Menteri yang sedang mengukir nama sebagai Perdana Menteri paling berjaya dalam sejarah negara sejak merdeka malah menjadi juara rakyat dalam menghapuskan kroni hisap darah zaman MAHATHIR.

Maka terpaksalah MAHATHIR bersama2 ANWAR berganding bahu mengumpulkan tenaga mengeluarkan segala kehebatan yang ada untuk menumbangkan NAJIB BIN RAZAK.

SURVIVAL ORANG MELAYU SINGAPURA






90% Saudara mara sebelah ibu saya masih menetap di Singapura..

Alhamdulillah kehidupan mereka banyak bergantung kepada belas ihsan anak2 sanggup berkongsi tempat berteduh sungguhpun sudah berkeluarga.

Bagi yang mempunyai anak2 yang tidak berkemampuan, mereka menyewakan bilik2 yang ada dirumah mereka sebagai punca pendapatan.

Namun bagi mereka yang tidak menemui jalan keluar dari tekanan sara hidup diusia tua, Kerajaan mencadangkan kepada mereka untuk menjual unit flat yang mereka tinggal dan digantikan dengan unit flat yang lebih murah dikawasan berhampiran.

Tahun lepas saya menziarahi seorang saudara meninggal dunia disebuah flat satu bilik yang agak usang padahal beliau (Arwah) dahulu mempunyai banyak rumah termasuk sebuah rumah mewah di Johor.

Monday, September 26, 2016

NYAWA RAKYAT MALAYSIA MASIH KURANG BERHARGA




Ikut pengalaman saya ketika masih berada dalam industri Keselamatan, dapat saya simpulkan bahawa NYAWA orang Malaysia masih kurang berharga..

Dari segi kesanggupan pihak tertentu berbelanja demi keselamatan..

Sikap atau cara masyarakat respon terhadap situasi kecemasan..

Statistik yang membimbangkan tidak menyebabkan perubahan mentaliti..

Antara contoh negara lain yang murah nyawa rakyatnya ialah CHINA di mana beribu-ribu pekerja lombong arang batu mati setiap tahun.

Insiden 2 sekeluarga terbunuh.. 3 kes kanak2 maut ketika melintas jalan dihadapan sekolah..

Hanya beberapa cara untuk mati berbanding 1001 lagi cara lain yang masih belum dilakukan tindakkan untuk mengurangkan kehilangan nyawa..

Thursday, September 22, 2016

MATI HIDUP SEMULA PUN TAKKAN DAPAT KUMPUL DUIT BANYAK TU BRO



Seorang anggota GRC Singapura gajinya sudah jejak RM 300K sebulan.. PM pula RM 900K antara gaji PM termahal di dunia mengalahkan Presiden Barrack Obama.

Agak2 berapa OTHMAN WOK dapat bulan2 jadi menteri goyang kaki selama 18 tahun dan dilantik pula BOD Sentosa selepas pencen?

Bro.. Dengan gaji yang sedia ada mati hidup semula pun tak boleh kumpul duit banyak tu bro..

Yang penting kau sanggup tengok anak cucu kau hidup merempat jadi bangsat di tanah air sendiri..

#BANGSAT

ALASAN UNTUK MENGHALALKAN PENGKHIANATAN



Saya sangat bersimpati dengan mereka yang melompat ke parti #BERSATU tetapi dalam masa yang sama mengharapkan rakan2 yang masih setia bersama UMNO tidak memusuhi atau membenci mereka.

Mereka memberi alasan BERSATU masih mempunyai agenda yang sama dengan UMNO cuma bezanya mereka memilih platform yang berlainan.

Mereka juga membayangkan tindakan mereka hanyalah sementara untuk menjalankan agenda tertentu dan akan tetap kembali kepangkuan UMNO sama seperti S46 dan PKR kerana yakin parti itu tetap yang terbaik.

Mereka juga yakin tindakan mereka tidak akan menjejas UMNO kerana parti itu cukup kuat untuk ditumbangkan.

Bagi saya alasan2 yang mereka berikan hanyalah untuk menghalalkan sebuah pengkhianatan.

Sebagai parti yang membawa label BERSATU pasti mereka dengan mudah menyambung pepatah BERSATU TEGUH BERCERAI ROBOH. Selagi mereka tidak tunduk dengan kepimpinan Dato Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri tidak ada gunanya mereka mendakwa membawa perjuangan yang sama kerana ia hanya akan mencuri undi UMNO dan melemahkan parti utama orang Melayu itu.

Jelas kita dapat saksikan UMNO lebih yakin melangkah apabila membentuk kerjasama dengan PAS. Maka kewujudan sebuah lagi parti orang Melayu yang tidak sanggup bekerjasama dengan UMNO adalah selayaknya dilayan sebagai musuh nombor satu berbanding parti2 lain.

Tindakan mereka walaupun sekadar mahu menimbulkan panik untuk menghilangkan keyakinan orang Melayu terhadap UMNO dan kepimpinan Dato Seri Najib Tun Razak adalah sebesar-besar pengkhianatan terhadap bangsa, negara dan agama kita.

Friday, September 16, 2016

MELAYU..JANGAN LUPAKAN APA MAHATHIR KATA



KALAU dulu Mahathir menangis merintih kerana MELAYU MUDAH melupakan kesusahan kehidupan mereka diwaktu lampau.. Taktik ini beliau gunakan agar melayu bersyukur saja dengan apa yang ada..Tidak perlu minta lebih dari dia..

KINI Mahathir berharap MELAYU telah MELUPAKAN segala apa yang dia pernah katakan ketika berkuasa.. Kerana jika MELAYU masih ingat sudah pasti ramai yang percaya Mahathir sudah buang tabiat...

Thursday, September 15, 2016

PENGKHIANAT MEMBOCORKAN TAYAR BAS




ORANG MUDA PERLUKAN PLATFORM BERSUARA?

Nak naik bas pun tak boleh salah PLATFORM..

Kalau PLATFORM dah betulpun kene tanya driver nak bawak kita pergi mana..

Bukan main naik saja..

KELUAR PARTI?

Kalau salah naik bas boleh tekan loceng.

Tetapi kalau dah turun bas jangan pulak dibocorkan tayarnya.. Itu kurang ajar namanya.. Punyalah banyak jasa bas tu.. Nak mangsakan pula ramai lagi penumpang dalam bas yang masih jauh lagi perjalanannya..

Ingat apa agenda parti tajaan Mahathir.. Nilai sendiri jenis orang macam mana nak bunuh parti yang cukup berjasa kepada rakyat termasuk dirinya sendiri..

Moral dalam politik perlu dijaga jika tidak mahu merosakkan nama keturunan hingga matahari timbul dari barat..

Tuesday, September 13, 2016

TIDAK TENTERAM APABILA SISI GELAP TELAH TERBONGKAR



Saya sangat kecewa dengan Dato Husni Hanadzlah yang tiba2 saja memberikan alasan terbaru menambah atas senarai alasan yang pernah beliau umumkan kepada media sebelum ini sebaik sahaja berundur dari semua jawatan kecuali Ahli Parlimen.

Jelas alasan kali ini yang menyatakan beliau menghadapi masalah kesihatan kerana tertekan dengan isu 1MDB hanya mempersoalkan kemampuan beliau dalam menggalas tugas sebagai Menteri Kewangan 2.

Adakah beliau tidak malu jika diri beliau dibandingkan dengan Arul Kanda yang juga sama seperti beliau, tidak terlibat dari awal penubuhan 1MDB tetapi tidak pernah sekalipun menampakkan kelemahan diri dalam mengepalai syarikat pelaburan negara itu?

Apakah tujuan beliau sekali lagi mendapatkan perhatian media pembangkang atas isu perletakan jawatannya dan adakah lagi alasan lain yang mahu beliau nyatakan pada masa akan datang? Kelihatan beliau seperti cuba mendapatkan perhatian Perdana Menteri dan meminta rakyat bersedia jika ada lagi alasan yang disembunyikannya.

Selaku bekas Menteri Kewangan 2 sudah pasti beliau menyimpan seribu satu maklumat sulit kewangan negara dan ia sangat bernilai bagi ramai musuh Perdana Menteri didalam dan luar negara.

Namun yang menarik alasan beliau tidak mahu ditukarkan ke kementerian lain menggambarkan beliau sebenarnya mempunyai masalah yang sama seperti beberapa individu yang ditukarkan jabatan lain kerana Perdana Menteri telah dapat menghidu hilangnya keberkesanan mereka dalam melaksanakan tugas.

Perletakkan jawatan beliau sebelum ini memberi isyarat bahawa beliau sendiri tidak lagi tenteram berada dibawah Najib Razak dan hanya mampu mengekalkan jawatan Ahli Parlimen kerana merasakan segala sisi gelap beliau sebelum ini telah terbongkar.

Monday, September 5, 2016

TUNTUT HAK BUKAN TIDAK BERSYUKUR




Minta orang lain BERSYUKUR?

Setiap orang berhak untuk mendapatkan yang terbaik dalam kehidupan masing2.

NAMUN adakah patut seorang yang boleh melanjutkan pelajaran diperingkat sarjana kita bantutkan hasrat mereka kerana bimbang dituduh TIDAK BERSYUKUR dengan ijazah yang ada dalam tangan?

Sama juga dalam isu tuntutan pampasan pencen tanggungan keluarga arwah Kapten Hasman Hussin meninggal dunia dihanyutkan banjir ketika menjalani kursus di Missouri, Amerika Syarikat.

ADAKAH PATUT dalam usaha keluarga beliau mendapatkan pembelaan selayaknya demi kelangsungan hidup waris beliau yang masih kecil dituduh tidak bersyukur kerana telahpun menerima sejumlah wang insuran nyawa?

Apapun yang dituntut oleh keluarga arwah adalah berkaitan HARTA ANAK YATIM yang bakal digunakan untuk menampung perbelanjaan hingga mereka dewasa. Jika mereka layak untuk dapat lebih dari apa yang telahpun mereka terima sebelum ini, siapa kita untuk menahannya dan kemudian menuduh keluarga arwah kononnya TIDAK BERSYUKUR?

ADAKAH kita tidak takut jika akibat perbuatan kita itu menyebabkan kita termasuk dalam golongan orang yang MENAHAN HARTA ANAK YATIM?

Anak yatim diberikan kedudukan yang amat istimewa dalam agama. Rasulullah SAW sendiri adalah seorang yatim piatu.

Disebabkan golongan yatim ini umumnya lemah dan sering ditindas diambil kesempatan termasuk oleh ahli keluarga sendiri kerana tertarik dengan harta peninggalan bapa mereka MAKA Allah telah menetapkan bagi mereka yang memakan atau menahan harta anak yatim sebagai salah satu daripada DOSA2 BESAR.