Saturday, February 22, 2014

Tidak perlu buka tudung dan tak perlu korek hidung



Tidak perlu buka tudung dihadapan bukan muhrim. Tidak perlu juga korek hidung ketika berpuasa. Amalkanlah agama mengikut apa yang paling diyakini. Namun jangan sekali kali memberatkan sesuatu yang Rasulullah sendiri tidak pernah memberatkannya. Namun, di zaman akhir ini hal yang mengundang kemurkaan Allah itulah yang terlalu menarik hati manusia. Perkara yang tidak pernah dibincang secara terperinci dalam AlQuran mahu pun hadis tiba-tiba sahaja dijadikan sebagai perkara paling pokok sehingga sanggup menghukum neraka seolah-olah telah jatuh kafir.

Tidak salah melakukan yang lebih sedikit untuk mengelakkan rasa was was seperti panduan yang digariskan oleh imam Syafi'e yang juga pengasas bagi pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Namun, jangan menghukum orang lain jika mereka tidak rasa  seperti apa yang kita rasa. 

Ramai yang tidak menyedari betapa besarnya kesan hadis palsu terhadap pengamalan agama dalam masyarakat kita. Yang paling ketara ialah hadis berkaitan azab terhadap wanita yang tidak menutup rambutnya dihadapan bukan muhrim seperti dibincangkan dalam di link ini.

Jelas perihal rambut bukan aurat dan korek hidung tidak batal puasa mempunyai asal usul hukumnya yang sama. Jika korek hidung dikaitkan dengan larangan memasukkan sebarang bahan melalui semua rongga manusia ketika berpuasa, larangan mendedahkan aurat pula adalah berkaitan dengan perhiasan wanita yang perlu dipelihara dari pandangan mata bukan muhrim. 

Baik rambut mahupun perbuatan korek hidung tidak disebut secara spesifik dalam AlQuran mahupun hadis. Namun adakah sesuai untuk seseorang yang boleh dikatakan sangat warak dan sanggup menutup lebih asalkan selamat diakhirat boleh pula mulutnya menghukum orang lain yang tidak mengikuti apa yang dilakukannya sebagai ahli neraka atas perkara seperti rambut dan korek hidung ini?


Hukuman yang terlalu berat digambarkan oleh hadis palsu ini menyebabkan implikasi yang cukup besar dalam masyarakat Islam.

Yang pertama, ia menyebabkan jurang yang cukup besar antara kaum wanita yang menutup rambut dan tidak menuntup rambut walaupun dari segi amalan agamanya tidak ada perbezaan. Mereka yang tidak menutup rambut akan sentiasa dicemuh dan dijatuhkan hukum yang maha berat dan dijauhi rakan yang bertudung.

Yang kedua, yang tidak menutup rambut akan luntur harapannya terhadap rahmat Allah kerana seolah olah rambut yang telah didedahkan telah menyebabkan dia disiksa dalam neraka beribu ribu tahun lamanya.

Yang ketiga, Menyuburkan perbuatan keji iaitu mengata, adu domba,  memburukkan orang lain dan melabelkan dengan label yang keji kepada orang lain hanya kerana tidak menutup rambut.

Yang ke empat, bagi mereka yang tidak benar-benar mampu jaga rambutnya apabila bersama ipar duai atau ketika melakukan aktiviti lasak mahupun menghadiri jamuan makan malam  dengan pakaian beragam, sudah pasti hadis palsu ini telah menyebabkan mereka merasakan terlalu jauh untuk menjadi hamba Allah yang soleh.. Padahal persoalan tentang rambut tidak sepatutnya dianggap terlalu berat sehingga menyebabkan perpecahan, adu domba, buruk sangka, mencela dan berputus asa dari rahmat Allah yang mana ia dilarang secara jelas dalam AlQuran.

Yang ke lima, soal akidah, ibadat, akhlak Islam bukan lagi menjadi soal yang diberatkan berbanding bab menutup rambut. Wanita Islam tidak lagi kisah untuk berzina, berpakaian ketat, bercumbuan ditempat awam, mengfitnah, adu domba, menghina dan mencemuh orang lain, asalkan mereka masih menutup rambut...

Itulah akibatnya apabila kita tidak benar-benar faham dan melaksanakan apa yang ada dalam AlQuran dan sunnah Nabi. Agama telah hilang dari muka bumi malah telahpun digantikan dengan agama lain yang namanya sama tetapi fahaman penuh dengan kebohongan dan kepalsuan.





2 comments: