Sunday, March 9, 2014

Pesawat MH370 telah mendarat dilokasi rahsia?



Kenapa pakar pun takut buat spekulasi? Spekulasi tiba-tiba sahaja menjadi satu jenayah padahal kaedah spekulasi telah banyak menyelesaikan pelbagai jenis siasatan. 

Ya, hal ini adalah disebabkan oleh sikap pengguna media sosial yang mempunyai pengaruh setara dengan media arus perdana. Malah media sosial pula dijadikan sumber kepada surat kabar dan berita TV. Sesiapa sahaja dengan kelengkapan semudah telefon bimbit boleh mengeluarkan berita yang sampai keseluruh dunia. 

Hari ini saya nak buat spekulasi. Setelah hampir 40 jam mengikuti perkembangan kehilangan pesawat MAS B777-200 yang menuju ke arah Beijing China ini, saya berpendapat mungkin pesawat ini telah dirampas pengganas dan telahpun mendarat dilokasi rahsia. Ia disimpulkan atas informasi seperti berikut.


1. Tiada isyarat "MAYDAY" atau sebarang signal kecemasan diberikan oleh juruterbang. Telah disahkan oleh pakar penerbangan bahawa peristiwa ini sangat ganjil kerana pesawat paling canggih seperti B777 ini mempunyai pelbagai cara untuk berkomunikasi dengan pihak luar. Mungkin hal ini (hilang dari radar dan tidak menghubungi menara kawalan) disengajakan  oleh juruterbang atau juruterbang dipaksa oleh pengganas (2 individu beridentiti palsu). Tidak mustahil pengganas turut bekerjasama dengan juruterbang untuk memudahkan rampasan. Pakar mengesahkan melalui Astro Awani bahawa alat komunikasi transponder yang menyiarkan kedudukan pesawat setiap saat boleh dipadamkan.  Mengikut akaun FB juruterbang, beliau merupakan penyokong tegar parti politik pembangkang di Malaysia. Kebetulan Ketua pembangkang melalui saat yang paling genting dalam karier politiknya. Anda lengkapkan sendiri spekulasi ini. Mungkin ia agak keterlaluan, namun Zahid Hamidi selaku menteri pertahanan dan kini KDN pun sepatutnya dianggap keterlaluan kerana mengaitkan pembangkang sebagai dalang dalam pencerobohan Lahad Datu. Sehingga kini dalangnya tidak didedahkan dan Zahid Hamidi pun tidak disaman. Hanya rakyat ditinggalkan dengan seribu satu persoalan.

2. TIADA LETUPAN. Hal ini disahkan oleh agensi pengesan letupan Amerika Syarikat yang boleh mengesan letupan yang berlaku seluruh dunia. Ini bermakna MH370 tidak terhempas, tetapi telah dialih arah ke destinasi yang lain dan mendarat dilokasi yang tidak  diketahui. TURN BACK seperti yang dikesan oleh radar pihak tentera adalah petanda pesawat telah dialih arah ke Malaysia, Indonesia atau Singapura. SINGAPURA mungkin tempat yang menjadi pilihan untuk mendarat berdasarkan peristiwa rampasan kapal terbang pada 1977 yang mana destinasi yang sama dipilih namun terhempas di Tanjung Kupang. Jangan terlalu berbaik sangka dengan Singapura. Melalui blog pertahanan Military Of Malaysia menjelaskan sudah beberapa kali negara berjiran itu hampir terjerumus dalam kancah peperangan dengan Malaysia. 

3. RANCANGAN AWAL PAGI. Pesawat tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk divert dan waktu awal pagi dipilih bagi mengelakkan tindakan mereka dari dikesan ketika ramai orang masih tidur. Seperti yang dijelaskan di TV, mengisytihar secara public berkaitan aktiviti pesawat yang dikesan membuat pusingan U setelah hilang daripada radar airport adalah pendedahan tentang rahsia keupayaan aset pertahanan negara yang tidak sepatutnya berlaku. Ada yang berpendapat pesawat sebegitu besar tidak boleh hilang dari radar namun jelas pesawat itu telah hilang dan dikesan pula melakukan penukaran arah. Malah sumber melalui TV telah memaklumkan misi mencari dan menyelamat kini diluaskan hingga ke Selat Melaka. Ajaib bukan? Ajaib jika ada yang masih tidak percaya pesawat itu telah lolos dari radar konvensional milik airport. Sekiranya pengendali radar tentera itu tidak tidur dan memantau pergerakan pesawat, ATAUPUN terdapat kerjasama antara menara kawalan udara airport dan pusat kawalan radar tentera yang mana pegawai kawalan udara airport boleh terus mendapatkan bantuan pegawai kawalan radar tentera bagi membuat pengesanan terhadap pergerakkan kapal yang baru hilang dari radar airport, kemungkinan besar di mana pesawat itu didaratkan boleh dikesan dan tindakan pantas dapat dilakukan. NAMUN hanya bertindak apabila pesawat disahkan tidak sampai di Beijing sudah pasti hal ini telah terlalu lambat itu dilakukan dan pesawat mungkin telah mendarat dan disorokkan.

4. Sejak bila semua keluarga mangsa dikumpulkan dalam satu kawasan diputrajaya? Kenapa tidak dibenarkan pulang sahaja padahal misi mencari mungkin akan mengambil masa yang sangat lama. Adakah mereka terlibat dalam satu penerangan rahsia antara pihak kerajaan berkaitan dengan rampasan?

5. Terbaru seorang ahli keluarga mangsa berjaya membuat panggilan talefon secara live di kaca TV yang kemudiannya terputus sebelum sempat dijawab. Ini adalah bukti terbaru mengesahkan mereka selamat dan masih hidup. Cuma mereka tidak bebas atau pergerakan mereka disekat.

6. Saya dapat tahu dari sepupu saya yang bertugas dengan Mediacorp Singapore bahawa tiada sebarang bantuan diberikan oleh kerajaan Singapore buat masa ini. Sebelum ini Singapura hanya menawarkan bantuan namun masih belum menghantar apa-apa. Anggota risik kita sepatutnya telah dihantar ke airport Paya Lebar dan Changi untuk memastikan mereka tidak menyembunyikan MH370. 

KESIMPULANNYA Keganjilan kejadian hilangnya pesawat ini adalah bukan masalah teknikal. Ia adalah disebabkan sikap manusia yang menyalahgunakan kepintaran akal fikiran mereka demi dendam peribadi. Malah media pembangkang mungkin menyedari hal ini kerana sering mengeluarkan post menyatakan rasa tidak berpuas hati kerana kerajaan Malaysia seolah olah cuba merahsiakan kejadian sebenar. Rampasan kapal terbang adalah satu tindakan sabotaj yang strategik untuk mengambil perhatian dunia kerana ia melibatkan rakyat dari pelbagai warga negara. Sikap wartawan asing yang sangat agresif seperti cuba membongkar kelemahan kerajaan juga adalah modus operandi biasa media asing yang kita sedia maklum sentiasa menyebelahi pembangkang dalam menyerang negara. 

Adalah diperingatkan bahawa penulisan ini adalah spekulasi peribadi semata-mata. Terpulang sama ada ingin menerimanya dengan hati yang terbuka atau sebaliknya. Moga menjadi pencetus kepada pihak berkuasa agar bertindak tepat untuk menyelesaikan masalah. Jika operasi hanya bertumpu kepada search and resque dengan masih menganggap kapal terbang tersebut terlibat dalam kemalangan dan bukan dirampas, maka sampai bila-bilapun kita tidak akan menemuinya.

Sama-samalah kita berdoa akan keselamatan mereka. Ingat tiada apa yang terlalu misteri melainkan ia memang diinginkan dalam keadaan misteri.











43 comments:

  1. Pagi ni bc dirumah kapten ade flight simulation..maybe utk training pandu rendah...elak kesan radar..pakcik nelayan pun ade britahu kapal terbang lebih rendah dr biasa..aku yakin
    ...mmg kapten pakat dgn hijack.cb tgk utusan online...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. panggilan telefon tu fake... mungkin niat mereka baik, unt menyedapkan sedikit hsti keluarga2 mangsa yg keresahan. jika bukan fake syarikat selular mungkin boleh teliti di pencawang mana telefon yg tidak diangkat itu berbunyi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. Hanya komen yang berkaitan sahaja yang tidak akan di padam. HARAP MAKLUM

    ReplyDelete
  9. Saya doa mereka selamat, jika di rampas mereka selamat, kalau mendarat dimana, negara terlibat perlu bagi tau keadaan sebenar.

    ReplyDelete
  10. Its mean that our military radar is not good enough as cannot detech the air plane...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radar kita sangat canggih hingga ia menjadi rahsia persenjataan negara. Radar konvensional sangat terhad kemampuannya

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. 1- Ini isu antarabangsa. Kat mana ada landasan kapal terbang ni boleh mendarat tanpa dikesan? Mesti dikesan. Negara tu takkan diamkan je.
    2- Perlu ada landasan. Bukannya Osprey boleh vertical landing atau landsan pendek. Terumbu layang-layang pun tak cukup panjang, inikan pulak kawasan padang / hutan.
    Mendarat senyap-senyap dgn selamat tu mustahil la. Kesimpulan aku, kapal terbang ni dah terhempas. Mungkin terputus dua, so tak meletup. Atau jatuh terus dalam laut.

    ReplyDelete
  13. ape2 pun semoga semuanya selamat...
    ramai yg x berdosa dlm kapal terbang tu...
    da kering, x terkeluar lg airmata keluarga & kenalan yg menanti penuh harapan....

    ReplyDelete
  14. Baru lepas tonton rancangan khas Buletin Utama. Temuramah oleh wartawan TV3 dengan bekas Ketua Kaptan Penerbangan MAS. Kaptan ni adalah antara 10 orang pertama yang membawa balik B777-200 dari kilangnya di Seattle,US. Beliau menyatakan pesawat B777 adalah pesawat penumpang yang paling canggih dan selamat buat masa kini.

    Beliau berpendapat, sebenarnya dalam tempoh 3 hari SAR dibuat, segala peralatan canggih terkini telah di gunakan, bahkan oleh pehak US sendiri. Apa sahaja peralatan sains termoden sebenarnya telah digunakan oleh pehak yng mencari tetapi masih gagal, kenapa? Beliau berpendapat buat masa ini MH370 sebenarnya ghaib. Oleh itu, kita kena bermohon kepada 'pencipta' sains itu sebenarnya. Kita hanya makhluk Allah yang lemah. Kita hanya menggunakan sains bukan pencipta sains.

    Sebagai orang yang beriman, rujuklah kepada Allah. Mohon kerjasama dari mereka yang sentiasa dekat dengan Allah iaitu orang-orang soleh. Ajak sekali ahli keluarga yang terlibat berdoa dan solat hajat bersama. Jangan biarkan mereka terlalu emosi hingga lupa Allah adalah sebaik-baik tempat mengadu. .

    ReplyDelete
  15. Spekulasi-spekulasi di atas mungkin benar atau tidak. ada logik nya penulis di atas membuat teori sebegitu. Naluri saya pula berpendapat ia nya adalah konspirasi. Memandangkan dari imegrisen lagi telah "pass" kemudian di rumah pilot ada simulation lagi. Kemungkinan aircraft telah di hijack & landing di 1 tempat/negara yg rahsia.Mungkin negara Israel? Ini hanya lah andaian saya..wallauhalam..peace

    ReplyDelete
    Replies
    1. Normal bg peninju ada punching bag kt rumah bkn bermakna dia berlatih nk bunuh org....

      Delete
    2. Komen macam cibai....Otak letak kat lutut....kena Ingat Kunfayakun....ketentuan Allah swt adalah segalanya dan maha hebat.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. kalau org nak buat jahat,dia x tinggal bukti ketara....agak agaklah...ini soal rusia,china dan ukraine..kita mangsa keadaan

      Delete
  16. Hurmm... stlh mndgr pelbagai spekulasi.. baru sy faham dan perasan sesuatu.. takpela.. hanya mampu berdoa agr semuanya selamat amin..

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. Andai ianya 1 spekulasi.. Ku doakan kesejahteraan para penumpang... Kasihanilah insan yg menanti mereka....... Ku hanya mampu berdoa moga diberi petunjuk dimanakah MH370

    ReplyDelete
  19. Ini bukan konspirasi politik dalaman. Janganlah bertelagah kita sesama melayu. Apa kata kita siasat wartawan CNN yg brgambar ngan co-pilot di kokpit sbelum hari kejadian, FBI yg sudah tiba di tahah air kita. Ingatlah kia, jarum yahudi itu halus untuk melibatkan kita dgn masalah negara2 asia. Tolong lah sedar anak melayu !

    ReplyDelete
  20. Terjemahan Surah Yasin Ayat 41 - 44 :
    (41) Dan suatu tanda (kebesaran Allah) bagi mereka adalah bahawa Kami angkut keturunan mereka dalam kapal yang penuh muatan (42) dan Kami ciptakan (juga) untuk mereka (angkutan lain) seperti apa yang mereka kenderai (43) Dan jika Kami menghendaki, Kami tenggelamkan mereka. Maka tidak ada penolong bagi mereka dan tidak (pula) mereka diselamatkan (44) melainkan (Kami selamatkan mereka) karena rahmat yang besar dari Kami dan untuk memberikan hidup sampai waktu tertentu.

    ReplyDelete
  21. http://megachannelz.blogspot.com/2014/03/pesawat-mh370-red-flag-atau-false-flag.html?m=1

    ReplyDelete
  22. Ya tuhan ku...
    Selamatkanlah negara ku Malaysia dari ancaman-ancaman luar.
    Amin....

    ReplyDelete
  23. Aku pun rasa something, dan2 ada tompok minyak dekat laut. Dan2 ada jet's door, plane mana pulak crashed? And semua bukan milik mh370 kan? Apa2 pun khidmat orang soleh tu memang perlu. Khidmat doa kita sungguh2 pun perlu. Doa tu senjata muslim.

    ReplyDelete
  24. Dihari pertama kejadian..aku sudah pun memikirkan perkara yang sama.dan sudah pun bermain dibenak fikiran aku..tetapi hanya perlu mengendahkan begitu shj.demi kesejahteraan...hurmmmm..sebagai rakyat malaysia kita akn bersatu,perpaduan umat dan kaum yg berbilang bangsa adalah kunci keamanan negara kita..sama2 kita berdoa..amin.

    ReplyDelete
  25. kita doakan sama2 semoga mereka berada didalam keadaan selamat,meraka yg mencari semoga di beri petunjuk untuk menemuai MH370

    ReplyDelete
  26. jangan risau insyaALLAH semuanya selamat ... =)

    ReplyDelete
  27. Hati kuat mengatakan yg semuanya masih selamat. Kita doakan yang terbaik. Pray for MH370 :)

    ReplyDelete
  28. ada agenda tersembunyi disebalik kejadian ini. ramai yang dah syak tetapi hanya mendiamkan diri. - blog -

    ReplyDelete
  29. Ya.ada agenda tersembunyi..mohon hubungi ahli keluarga mangsa jk dpt...sampai bila ianya plu dirahsiakan...Allah Maha Adil...

    ReplyDelete
  30. sy ada psoalan d sni...klu benar rampasan kapal, apa motif rampsan tsebut? dan knp prampas demikian x mbuat apa pgumuman? sy tkeliru disni...trma ksi

    ReplyDelete
  31. Jangan terkejut jika kapal terbang itu muncul semula setelah seseorang yang bergelar pemimpin bertaraf dunia dibebaskan dari segala tuduhan dalam rayuannya

    ReplyDelete
  32. kalau semua negara x terima signal mh 370 melintas ruang udara mereka.. bererti kapal landing dlm malaysia saja..(tempat yg d rancang)

    ReplyDelete
  33. kite berserah je la kepada allah swt mudahan.mudahan tmpatkan la mereka di kalagan org yg beriman

    ReplyDelete