Tuesday, March 18, 2014

Campur tangan ASING dalam kehilangan MH370 dan TUNTUTAN PEMBEBASAN ANWAR



Tanpa disedari oleh seluruh rakyat Malaysia, mungkin inilah tuntutan terhadap kehilangan MH370 yang telahpun disiar ke seluruh dunia. 

Kenyataan Timbalan Presiden Hubungan Luar dan Keselamatan bagi Kesatuan Eropah itu jika tidak diteliti kita hanya menganggap beliau hanya mempersoalkan ketelusan keputusan mahkamah yang dilihat menyekat penyertaan Anwar dalam proses demokrasi. Namun, apabila beliau meluahkan rasa keyakinannya yang kuat terhadap PEMBALIKAN keputusan mahkamah daripada bersalah kepada tidak bersalah, maka ini jelas ia bukan lagi teguran berkaitan dengan PRK Kajang. Ia adalah tuntutan terhadap PEMBEBASAN ANWAR iaitu melibatkan keseluruhan perjalanan politiknya yang merupakan  kelangsungan terhadap campur tangan asing dalam percaturan kuasa politik di negara ini. 

Kenyataan ini dikeluarkan dikala seluruh dunia sedang giat menumpukan segala usaha untuk mencari MH370. Ia seolah-olah menasihati kerajaan agar patuh sahajalah kepada permintaan mereka, tidak perlu susah-susah begini. Pasti segala kekalutan satu dunia serta tekanan yang mencengkam saban hari itu akan hilang serta merta setelah kami pulangkannya nanti.

Campur tangan kuasa asing dalam kehilangan MH370 tidak dapat dinafikan kerana perancangannya yang cukup profesional dan berjaya mengelak dari dikesan hingga kini. Juruterbang hanya mengikut arahan berpandukan latihan melalui simulator demi menyesuaikan diri dengan laluan yang agak asing, penerbangan yang rendah dan landasan bukan konvensional, dibantu dengan pengalaman luasnya mengendalikan pesawat. Juruterbang itu sendiri tidak mampu untuk menyediakan lokasi pendaratan rahsia.

Kepimpinan Perdana Menteri sebelum ini pernah dikritik hebat kerana terlalu berlembut dengan Anwar. Istilah "Menteri Amaran", penghapusan ISA serta beberapa siri demonstrasi ganas di ibu negara yang berakhir dengan tiada sebarang tindakan, memberi isyarat terdapat ancaman yang menambat kerajaan. Perdana Menteri sendiri pernah meluahkannya dalam satu perjumpaan tertutup berkenaan ancaman dari luar yang rakyat tidak tahu, dimana ia membataskan tindakannya dan memaksa beliau untuk menggunakan cara yang sangat cermat dalam menghadapi pembangkang. Nah kini kita semua menyedari akan hal ini benar-benar berlaku.

Sampai bila perlu menunggu MH370? Kita tunggu sahajalah hingga sebutan rayuan kes Anwar di Mahkamah. Jangan terkejut jika ia berpihak kepada Anwar atau pun MH370 terus lenyap jika tuntutan ini tidak dipedulikan.

Kerajaan buat masa ini masih giat meneruskan pencarian tanpa menghiraukan tuntutan walaupun sedar akan melalui situasi yang amat sukar. Dikala teruk menepis serangan yang diatur media yahudi sejak awal kehilangan MH370, kerajaan dalam masa yang sama ingin membuktikan kepada dunia bahawa mereka telah cuba melakukan yang terbaik. Sekiranya khabar yang buruk ditiupkan maka keluarga mangsa hatta dunia tidak akan menyalahkan Malaysia. 

Melalui media, seluruh dunia  diajak untuk terus bersolidariti dengan doa dan harapan agar hati mereka kuat tidak akan berkompromi dengan sebarang keganasan. Kesedihan terus dirasai dan dikongsikan bersama seacara viral menyentap mana-mana hati termasuk mereka melihat jauh dari persembunyian yang mungkin sedang bergelak ketawa melihat misi pencarian keletihan meraba-raba tanpa rasa jemu dan putus asa.




No comments:

Post a Comment