Saturday, September 8, 2018

SEKALI PANTAI BERUBAH...






Orang dah berpuluh tahun makan maggi... Mereka sampai tak biasa sebut mee segera... Maggi tu lah mee segera..  Sekali sekala mereka terfikir nak tukar selera..  Nak cuba maggi mamee ... EH SEDAP PULAK.. Menyesal mereka kerana selama ini asyik percaya hanya maggilah mee segera paling sedap didunia. Sebelum ini mereka tak berani untuk buat perubahan.

Sentimen sebegini banyak mempengaruhi rakyat di negara kita terutama sekali mereka yang tinggal di bandar2. Kehidupan mereka semakin maju dan mampu untuk mencipta pelbagai perubahan yang mana kebiasaannya lebih baik dengan harga yang lebih murah.

Pengalaman yang positif ini memberi keyakinan bahawa perubahan itu walaupun perit, ia pasti membuahkan hasil. Mereka yang telah berkorban demi perubahan itu akan tetap mengharapkan hasilnya dan akan terus memberikan lebih masa serta kekal bersabar.

Tuesday, September 4, 2018

PEMIMPIN POLITIK TIDAK PROFESIONAL RUGIKAN NEGARA



Diperhujung pertarungan badminton biasa kita lihat yang menang berjabat tangan dengan yang kalah. Ada juga kita dengar mereka menjadi rakan karib sambil menyokong antara satu sama lain. Ini lah sikap professional yang amat kita kagumi. Cukup matang dan dihormati.

Namun ia tidak berlaku dikalangan parti dan pemimpin politik yang bertanding dalam pilihanraya. Mereka cukup tidak berdisplin dan sanggup menang dengan cara yang tidak bermaruah.

Mereka saling bermusuhan hingga kelihatan seperti keanak-anakkan. Yang kalah tidak mahu membimbing mereka yang bakal mengambil tugas dan yang menang mencari2 salah orang yang mereka telah gantikan.

Akhirnya rakyat dan negara rugi akibat sikap tidak profesional orang2 politik yang menguasai negara ini.

KALAH MENANG, TERUSKAN YANG BAIK UNTUK RAKYAT



Setelah melalui satu malam diselubungi mimpi ngeri yang menerjah alam realiti, saya kembali memujuk diri untuk terima hakikat semua yang berlaku atas kehendakNya.

Cuma saya harapkan projek2 pembangunan yang diilhamkan DS Najib dapat diteruskan dan manfaatnya tetap boleh dinikmati generasi masa hadapan.

Kelak nanti kerajaan sedia ada juga boleh berbangga mengambil kredit apabila rakyat dan negara bertambah makmur dan maju..

Saturday, September 1, 2018

KENAPA KAWAN DAN LAWAN MENJATUHKAN NAJIB?


Kalau sebut siapa dia anak orang politik yang dapat pelbagai manfaat projek dan kontrak kerajaan memang mudah.

Tetapi sukar bagi sesiapapun jika sebut tentang keluarga Najib Razak.

Itulah sebabnya kawan dan lawan bekerjasama mahu menjatuhkan beliau. Tetapi rakyat tidak sedar perancangan dan mainan politik mereka.

SST : JIKA KERAJAAN MISKIN MACAM MANA NAK BANTU RAKYAT




SST memiskinkan KERAJAAN dengan memotong separuh daripada pendapatan yang sepatutnya boleh diperolehi dari pengusaha dan perbelanjaan rakyat yang berada.

Kedudukan KEWANGAN negara yang lebih miskin ini jua menjadi alasan pelbagai projek rakyat dibatalkan dan bantuan sasar kepada rakyat kurang berkemampuan dihentikan.

Wednesday, August 22, 2018

TIBA2 RAMAI MELAYU YANG KAYA RAYA



UNTUK RENUNGAN BERSAMA.

Sejak zaman DSN lah dasar ransangan ekonomi memberi byk peluang kepada usahawan2 melayu tak kira iks.. Pertanian.. Perladangan... Ditambah pula kebijaksanaan beliau menyokong org2 felda.. Menaiktaraf kehidupan pekebun2 felda... Anak2 felda sampai diberi peluang masuk universiti Lim Kok wing dgn inisiatif beliau...

Ledakan globalisasi perniagaan secara online yg beliau beri kebebasan utk seluruh rakyat meniaga tanpa sempadan.. Bila taraf hidup dan gaji rakyat naik terutama org melayu.... Maka berbondong2 lah melayu kita lihat semakin senang.. Kaya raya... Malahan makin ramai bergelar jutawan... Market melayu semakin besar dan kukuh... Jual tudung je dah jd milionaire..

Apa bidang meniaga zaman DSN lah kita lihat melayu ada modal utk venture sama2 dgn kaum cina...org2 melayu semakin bijak menyokong industri dan peniaga2 melayu...

Dan inilah punca kaum yg satu itu semakin hairan.. Bila banglo mereka beli berjiran dgn ramai org2 melayu yg bkn terdiri daripada aristokrat tapi asal rakyat marhein sahaja... Kaum2 inilah yg makin sakit jiwa bila makin ramai melayu2 kita byk duit menyemak penuh kat airport kuar holiday g oversea...

Kaum inilah yg makin penuh dendam kesumat bila lihat anak2 muda melayu sudah pandai memandu kereta2 mewah dgn hanya berniaga coconut shake mahupun nasi lemak udang galah...

Dan semakin lama market bukan melayu makin slow hingga menyebabkan tokey2 cina spt Hai O.. Coway... Cuckoo.. Amway dan pelbagai pemilik produk2 lain terpaksa bergantung kepada salesman2 melayu demi menguasai pasaran belian dlm kalangan org2 melayu... Sampaikan pondan.. Transgender melayu pun mampu bergelar jutawan walaupun dgn bayar gst??!!!๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ..

Kauorg rasa x sakit jiwa ke kaum yg satu tu??!!!! ๐Ÿ™„๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚... Akhirnya mereka tiada pilihan kecuali membunuh bapa transformasi kekayaan org2 melayu... ๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’.. Demi menjatuhkan pasaran org melayu dan menghentikan kemajuan serta kekayaan masyarakat melayu di Malaysia masa kini... ๐Ÿ˜”๐Ÿ˜”๐Ÿ˜”๐Ÿ˜”...

Yg sedihnya org2 melayu yg dibantu dan diberi peluang oleh DSN sendiri kufur nikmat.. Percaya hasutan dan bersama2 menjatuhkan beliau tanpa mereka sedari mereka sdg menggali kubur kemiskinan untuk bakal anak cucu mereka sendiri... ๐Ÿคจ๐Ÿ˜๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข

Coretan dari sahabat FB Ann Fardan.