Saturday, October 15, 2016

PENCABULAN HAK RAKYAT DAN BARANG NAIK




Kerajaan yang tegas bukanlah kerajaan yang menyumbat ramai musuh politiknya ke dalam lokap, tetapi kerajaan yang buat apa yang difikirkan perlu walaupun tidak popular demi menjaga hak rakyat dari dicabuli pihak2 tertentu demi keuntungan perniagaan.

Saya berpengalaman 10 tahun berurusan dengan KPDNKK mewakili syarikat saya yang juga merupakan pengeluar minyak masak jenama utama negara.

Oleh itu saya tahu tentang masalah yang dihadapi kerajaan dalam pengurusan sistem subsidi terutama sekali subsidi minyak masak. Tidak seperti subsidi minyak diesel yang mempunyai teknologi nano untuk memerangkap kilang apabila menggunakan Diesel bersubsidi, kerajaan menghadapi kesukaran untuk mengesan industri yang menggunakan MINYAK MASAK BERSUBSIDI.

Dalam krisis bekalan minyak masak yang berlaku beberapa tahun dahulu kakitangan kerajaan dikerah untuk membuat pemeriksaan mengesan kemanakah bekalan minyak masak bermula dari puluhan kilang pengeluaran hinggalah ke ke ribuan kedai runcit diseluruh negara.

Penemuan ribuan botol minyak masak yang telah kosong ditinggalkan dalam kontena di Taman Rinting Pasir Gudang dan banyak lagi lokasi lain membuktikan wujudnya sindiket yang mendapat untung jutaan ringgit atas perbezaan harga antara subsidi dan harga industri.

Jelas sistem subsidi Minyak Masak mempunyai kelemahan hingga ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan dan dalam masa yang sama kerajaan terpaksa mengerahkan ramai kekitangan yang perlu dibayar gaji bulan2 semata mata untuk menguatkuasakan sistem subsidi ini.

Penghapusan subsidi barang keperluan pernah lakukan sebelum ini iaitu gula dan tiba masanya kerajaan terus bertegas dengan meneruskan perlaksanaannya terhadap minyak masak pula. Kelihatan akan ada lagi gelombang kenaikan harga barangan pengguna yang seterusnya meningkatkan lagi sara hidup rakyat. Namun ketirisan wang subsidi rakyat yang telah mencipta ramai jutawan atas angin juga adalah satu cara untuk mengelakan lebih banyak wang rakyat jatuh ketangan lintah darat.

Kerajaan dalam ikrarnya untuk menyalurkan lebih banyak bantuan kewangan kepada kumpulan sasar rakyat pendapatan rendah bagi mengurangkan bebanan mereka seharusnya menutup mulut kotor pembangkang yang mengalunkan lagu BARANG NAIK untuk membakar kemarahan rakyat demi kepentingan politik mereka semata.

Rakyat perlu sedar kerajaan ini milik rakyat dan aktiviti mengambil kesempatan terhadap sistem kerajaan ini adalah sesuatu yang mencabuli maruah rakyat negara ini. Rakyat perlu bersama2 wakil mereka (Pemimpin yang dipilih) terus komited melakukan apa saja yang perlu demi penambahbaikan serta keselesaan kehidupan rakyat pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment