Thursday, December 12, 2013

Mana dia DUIT RAKYAT?




Mana dia DUIT RAKYAT? Jangan main-main dengan DUIT. Ramai orang cepat marah kerana DUIT. Nak cari DUIT bukan senang. Keluar awal pagi dari rumah kerana DUIT. Kalau lambat balik rumah kerana DUIT. Siang malam jadi hamba DUIT. Sebab itu sebut DUIT RAKYAT kene jerit-jerit!

Tetapi dimanakah DUIT RAKYAT sebenarnya? Kalau DUIT itu RAKYAT yang punya, kenapa tak dipulangkan saja kepada mereka? Kalau kerajaan pegang DUIT RAKYAT, ayuh minta mereka pulangkan segera! Tapi malang ... Sayang seribu kali sayang... Yang dimaksudkan DUIT RAKYAT itu sebenarnya adalah DUIT kerajaan. Kerana hanya kerajaan sahaja yang berhak membuat keputusan ke mana DUIT itu hendak dibelanjakan. Hak kerajaanlah nak guna duit itu untuk membaiki jalan mahupun jambatan, Hak kerajaanlah nak beri subsidi baja atau nak bangunkan sukan. Hak kerajaanlah nak bina sekolah, masjid dan dewan. Kalau tak mahu belanja langsung bukan satu kesalahan. Jadi di manakah DUIT RAKYAT tadi jika kerajaan nak belanja pun rakyat tidak diminta pandangan? 



Cukai itu DUIT RAKYAT?

Di mana-mana bumi yang ada kerajaan pasti ada cukai. Cukai adalah hak kerajaan setelah rakyat berjaya mengumpul pendapatan melebihi jumlah tertentu melalui kegiatan ekonomi yang dijalankan.

DUIT RAKYAT pula adalah pendapatan yang tinggal setelah rakyat membayar cukai kepada kerajaan. 

Kerana rakyat bayar cukai lalu kerajaan perlu tunduk kepada rakyat? Maka apa pula kisah pelabur asing dan pihak koperat yang bayar cukai lagi banyak? Bukankah sama saja statusnya antara industri dan rakyat, sama-sama mendapat untung dan pendapatan, sama-sama dikejar cukai untuk dibayar kepada kerajaan.

Campaklah di negara mana pun, cukai tetap kena bayar beb. Sama ada kau penyokong kerajaan mahupun pembangkang, sesen pun tak kurang. Ke mana kerajaan nak belanja duit cina dan india, yang pasti mereka lebihkan untuk Melayu dan Islam. Bukan zalim kepada pembayar cukai tak sebangsa dan agama, tetapi dah termaktub dalam perlembagaan negara sejak dahulu kala. Itu lah untungnya kerajaan masih ditadbir oleh orang kita.. Kalau nak berebut boleh, tapi jangan sampai cina naik tahta.

Kerana cukailah cina tak pernah senang dengan kita.. Mana cina tak marah? Cina yang bayar lebih, melayu pula yang ramai ditolong dan dijaga. Mereka kata Malaysia takkan maju jika tiada cina. Apakan daya nak menyesalpun tak guna. Pemimpin Melayu memang hebat-hebat belaka. Kuasa yang ada perlu digunakan sebaiknya. Kalau tak suka tak mengapa, boleh bayar cukai di negara selain Malaysia. Kalau cina tak ada pun tak mengapa.. Anak melayu pun mampu jadi taukeh kedai runcit dan pemilik hotel ternama. Mana melayu yang tak suka jika top 10 orang terkaya dah bersih dari nama cina. Mase tu baru kita tahu merekalah yang tutup peluang kita jadi kaya raya.     



No comments:

Post a Comment