Tuesday, December 17, 2013

Gemar kata Orang Lain Tak Betul?




Dalam kehidupan kita yang singkat ini, usahlah kita asyik mmperhatikan kesalahan dan kecacatan amal perbuatan orang lain..

Perhatikanlah diri kita sendiri. Itu lebih patut dijadikan keutamaan dan lebih mudah untuk diurus berbanding sibuk dan bimbang dengan amal perbuatan orang lain..

Apakah untungnya kita seharian dan semalaman mengerutkan dahi berbicara fikir risau atas keburukan dan kelemahan orang lain jika diri kita sendiri tidak dapat menjamin keselamatan ketika berhadapan dengan siksa Allah di alam kubur yang sunyi sepi.

Al-'Isrā':84 - Katakanlah (wahai Muhammad): "Tiap-tiap seorang beramal menurut pembawaan jiwanya sendiri; maka Tuhan kamu lebih mengetahui siapakah (di antara kamu) yang lebih betul jalannya".     


Al-'An`ām:164 - Katakanlah: "(Sesudah aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya) patutkah aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dia lah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu Ia menerangkan kepada kamu akan apa yang kamu berselisihan padanya.

No comments:

Post a Comment