Tuesday, December 17, 2013

Kuat Merungut dan Mengeluh Bukan Orang Islam





Tak takut ke kalau mulut hanya asyik tahu merungut.. mengeluh... menyalahkan orang lain atas kesempitan diri sendiri? 

Bukankah Allah dah kata jika kita bersyukur dan bertakwa Allah akan tambahkan rezki kita..

Kalau dah tak yakin maka kita semakin kurang iman.. Tidak mustahil jika iman tidak dijaga lambat laun ia akan hilang jua.. Manusia yang mati tanpa iman sebesar zarrah maka diharamkan syurga baginya..

Manusia semakin jauh dari agama.. Nilai yang di ajar dalam agama dah menjadi terlalu asing bagi diri mereka..

Adalah sangat penting bagi kita orang Islam untuk menjaga perkataan yang keluar dari mulut kita kerana ia sangat memberi kesan kepada hati.. Hati menjadi tempat letaknya pandangan Allah maka peliharalah hati kita dari kerosakkan  kata-kata sendiri..


Hūd:9 - Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.



At-Taghābun:11 - Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.


Aţ-Ţalāq:7 - Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.



'Ibrāhīm:7 - Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".


Al-Baqarah:177 - Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa.


1 comment: