Saturday, December 14, 2013

Antara Tongkat, Subsidi dan Ketirisan



Melayu perlu di tolong dan sungguh pun melayu sudah mampu berdikari , melayu perlu terus diberi kelebihan dari bangsa lain kerana ini Tanah Melayu.. Tiada kompromi soal itu.

Negara bukan sahaja menanggung hutang tetapi juga menikmati limpahan pendapatan dari kepesatan ekonominya. Namun sistem subsidi menyebabkan Malaysia bakal gagal untuk menjadi negara maju menjelang 2020.

Singapura menjadi antara negara terkaya di dunia. Dikatakan jika Singapura menghadapi peperangan dengan Malaysia, mereka mampu untuk membina semula negara mereka setelah melalui 7 kali kehancuran total. Ini kerana kerajaannya menjana pendapatan luar biasa dan dalam masa yang sama mengelak dari sebarang penanggungan subsidi kepada rakyatnya.

Kenaikan harga barang... inflasi... subdisi semuanya berkaitan dengan aktiviti mengawal fiskal kewangan negara dalam subjek macro economics.. Berbeza dengan ketirisan...rasuah.. kecekapan kewangan.. yang perlu ditangani secara berterusan kerana ia berkaitan dengan kebolehpercayaan kerajaan kepada orang yang diberi amanah.. Sekadar pendapat orang yang tidak terlibat secara langsung dengan pentadbiran kewangan negara..

1 comment: