Wednesday, April 1, 2015

KISAH BENAR: TONG KOOI ONG PENGKHIANAT NEGARA



 Oleh Saiful Bahari Baharum

Tong Kooi Ong adalah pemilik surat khabar kewangan The Edge (yang saban mengeluarkan berita ekonomi dan kewangan negatif negara kita secara "bias"), The Malaysian Insider dan BFM Radio.

Tong Kooi Ong ini dulunya memiliki sebuah bank - Bank Phileo Allied dimana lesennya di beri oleh Menteri Kewangan pada masa itu, Anwar Ibrahim.

Sekitar tahun 2000, semasa saya bertugas di CIMB, saya menemuramah bekas ketua dealer matawang asing (head forex dealer) bank tersebut.

Lepas interview saya tanya direct, "Were you selling or buying the Ringgit during the Asian Crisis?"

Jawapnya, sambil tersenyum, "We were selling it like crazy".

Bayangkan sebuah bank Malaysia yang di miliki oleh rakyat Malaysia, seorang kroni Menteri Kewangan Malaysia, bersungguh-sungguh menjual matawang Malaysia di waktu matawang Malaysia di serang oleh spekulator asing.

Adakah penjualan tersebut tidak di ketahui oleh Menteri Kewangan?

Atau di buat di atas arahan Menteri Kewangan?

Perlu di ingatkan bahawa pemantauan prnjualan matawang asing adalah di bawah tanggunjawab Bank Negara Malaysia. Anwar Ibrahim telah meletakkan seorang lagi kroninya Dato Abdul Murad Khalid, Penolong Gabenor, Bank Negara Malaysia. Datuk Murad ini telahpun di dakwa di mahkamah di atas kegagalanya mengishtiharkan hartanya berjumlah puluhan juta ringgit (sila Google untuk pengetahuan lanjut).

Penjualan ini berlaku di waktu Kerajaan Malaysia terpaksa menghadapi saat-saat genting menghadapi serangan bertubi-tubi krisis kewangan dan ekonomi pada waktu itu.

Pengkhianat-pengkhianat negara sebegini bukannya cukup di penjarakan tetapi sepatutnya di pancung.

http://greatermalaysia.com/2015/02/06/timeline-tong-kooi-ong-saga/


No comments:

Post a Comment