Monday, March 30, 2015

MEREKA GOLONGAN PALING MEWAH DAN PALING DEGIL BAYAR CUKAI






Jika kita lihat ada dikalangan jiran kita yang mempunyai gaya hidup luar biasa mewah maka kita akan katakan "Mungkin dia ada perniagaan". 

Persaingan dalam dunia perniagaan amat hebat dan mengujakan. Masing-masing berlumba-lumba untuk meluaskan pasaran untuk melipatgandakan keuntungan. Bagi kita yang makan gaji ini pasti terpinga-pinga melihat orang meniaga seakan tiada hari esok mengumpul harta kekayaan. 

Namun pernahkah kita persoalkan adakah mereka membayar cukai sepertimana duit gaji kita dipotong setiap bulan? Di manakah keadilan?

Dalam kes puan Roslina ini jelas pemilik premis yang selama ini menikmati pendapatan melalui sewa tanpa cukai enggan membayar cukai dengan memaksa penyewa membayar harga sewa lebih tinggi untuk menyelesaikan cukai bagi pihak perniagaannya. 

Siapa yang meniaga, perlulah bertanggungjawab membayar cukai hasil pendapatan perniagaannya. Berlaku adillah kepada rakyat terbanyak yang tidak pernah gagal membayar cukai walaupun pendapatan mereka tidak segah mereka yang berniaga.

1 comment:

  1. Hai.. roslina bt mat salleh xwujud dlm fb.. so who is she?

    ReplyDelete