Tuesday, March 24, 2015

PELUANG TAUBAT MENYEKAT NAFSU MENGHUKUM




Suasana perbincangan ilmu tanpa perlu beremosi perlu dikekalkan kerana ia sihat untuk kebaikan mase depan ummah. 

Ilmu bukan hak eksklusif mana-mana golongan manusia. Ia adalah hak milik bagi mereka yang berhajat mendapatkannya. Bagi mengelakkan kita berada dalam perbalahan yang panjang. Dengarlah nasihat agar kita semua kembali kepada Al Quran. Ini kerana Al Quran itu dijamin terpelihara isi kandungannya. Namun hal ini tidak sama keadaannya dengan Hadis.. Tiada jaminan ianya palsu atau tidak.. Maka mudah saja peraturannya.. 

Mana saja hadis yang diriwayatkan tidak menepati kehendak dalam Al Quran kita berhak menolaknya. Ia bukan bermakna kita anti hadis. Sekadar mengelakkan kekeliruan melalui ribuan riwayat hadis yang terdedah dengan pengolahan semula termasuk mereka yang giat mereka hadis palsu untuk mendapat perhatian umum. 

Kesan hadis hadis yang tidak selari dengan kehendak AlQuran ini jika dituruti boleh membawa fitnah yang cukup besar terhadap agama kita. 

Dalam isu Hudud terhadap orang bukan Islam ini jelas ada hadis yang menepati kehendak Al Quran dan ada yang tidak. Maka dalam hal ini utamakanlah hadis yang menepati kehendak AlQuran. Sebagai contoh dalam ayat ini yang memperuntukkan peluang taubat kepada pesalah untuk terlepas dari hukuman... Adalah tidak adil jika hukuman ini dilaksanakan terhadap Non Muslim kerana mereka jelas tidak mampu untuk menyesal dan bertaubat kerana dosa syirik adalah dosa yang tidak terampun..

Jangan putuskan hubungan ke dua dua ayat ini kerana ia masih membincangkan isu yang sama untuk beberapa ayat kemudiannya. Peluang bertaubat adalah HAD bagi penguasa yang mungkin cukup bernafsu untuk menghukum. Sama juga dengan konsep kewangan Islam, mengisytiharkan keuntungan maksimum dalam pembiayaan jangka panjang ialah seperti meletakkan HAD kepada nafsu institusi kewangan yang mahu menghukum peminjam yang gagal selesai bayar hutang apabila cukup waktunya.

Maka HAD yang menjadi kata asas bagi HUDUD sepatutnya memberi kefahaman kepada kita unsur BELAS KASIHAN iaitu peluang bertaubat yang tidak wujud dalam sistem hukuman konvensional. Bayangkan betapa penguasa sangat beriya menghukum apabila pelbagai bukti dibentangkan, namun pesalah masih berpeluang untuk terlepas hukuman sekiranya mereka bertaubat.

Bagi mereka yang mencuri pula, adakah mereka sanggup dipotong tangannya hanya kerana enggan bertaubat. Malah kita dianjurkan oleh Nabi agar memujuk sipelaku untuk bertaubat maka hukuman tersebut dapat dielakkan. Begitulah indahnya Islam dimana setiap orang yang melakukan kesalahan diberikan peluang untuk memperbaiki diri kerana hidup itu hanya sekali, setiap saat disini memberi impak untuk ribuan tahun kehidupan diakhirat. 

No comments:

Post a Comment