Sunday, April 12, 2015

JAMBATAN BENGKOK VS JAMBATAN PERSAHABATAN




Dulu saya pernah tanya sepupu saya DAUD YUSOF seorang penyampai berita kanan bahagian berita bahasa Melayu Mediacorp Singapura tentang Projek Jembatan Bengkok. "HABISLAH SINGAPURA" Respon beliau secara spontan. 

Ketika itu juga peminpin Singapura telah membayangkan ekonomi negara yang bakal suram dan mula mencari-cari buah fikiran untuk meneroka punca pendapatan yang baru termasuk idea pembukaan kasino. 

Mendiang Lee Kuan Yew juga ada menyatakan hasrat agar satu hari nanti Singapura dapat kembali bersatu dengan Malaysia kerana beliau tidak berfikir Singapura dapat bertahan lagi jika kedudukan strategik mereka jatuh ketangan Malaysia. 

Bukan perkara yang aneh membuka laluan bagi memendekkan perjalanan seperti terusan Suez dan Panama. Namun pembukaan Tambak Johor hanya memangsakan satu negara.. Singapura. 

Sekiranya negara jiran itu dalam keadaan terdesak pasti Malaysia tetap akan menerima tempiasnya. Oleh yang demikian, perlunya ada persetujuan yang menguntungkan kedua-dua negara berjiran ini tanpa meletakkan salah satu darinya dalam keadaan terdesak.

No comments:

Post a Comment