Saturday, April 11, 2015

SEBAB SEBENAR TUN MENYERANG



Perlantikan mengejut Tun M sebagai pengurusi Proton menyebabkan tekanan kepada Putrajaya untuk tidak berkata tidak ke atas permintaan bantuan kewangan bagi syarikat kereta nasional itu yang mengalami penurunan jualan dan jumlah hutang yang besar. 

Namun sehingga kini tiada tanda-tanda persetujuan dari Kementerian Kewangan ke atas permintaan Tun itu. Satu demi satu isu-isu yang mungkin menjadi motif serangan Tun terhadap Perdana Menteri dibongkar Putrajaya selain Jambatan Bengkok yang disebut sendiri oleh Perdana Menteri dalam program khas soal jawab kelmarin. 

BRIM yang ditentang oleh Tun M kononnya dianggap rasuah tidak akan menjadi satu pembaziran sekiranya ia dibelanjakan dalam bentuk bantuan kewangan kepada Proton. Proton yang seusia penubuhannya dengan Kia dan Hyundai sepatutnya lebih profesional dalam pengurusan kewangan mereka. Mereka tidak akan serius dalam mempertahankan survival syarikat sekiranya sentiasa mengharapkan ada bantuan kewangan dari kerajaan. 

Proton adalah maruah Tun. Beliau yang menubuhkannya. Kerajaan yang ditadbir oleh Najib hari ini menolak pembiayaan yang menyebabkan Tun berang.

No comments:

Post a Comment