Monday, October 27, 2014

YA.. SEPUPU SAYA MASUK KRISTIAN



Alangkah terkejutnya apabila dikhabarkan seorang dari sepupu saya yang menetap di Singapura telahpun memeluk agama Kristian dan berkahwin dengan seorang wanita cina. Tak berapa kenal dengan keluarga beliau tetapi saya tahu ayahnya pernah bergelar penyanyi zaman kegemilangan pop 60 an dulu..

Saya tak hairan perkara ini boleh berlaku tanpa kita sedari kerana dari generasi ke generasi orang melayu semakin melonggarkan pegangan agamanya. Mereka semakin tidak tahu sebab mengapa mereka beragama Islam. Malah dikalangan wanita bertudungpun ramai yang tidak lagi menunaikan solat. Jelas ia disebabkan oleh sikap kita yang meringankan agama. Saban hari sibuk dengan urusan dunia dan leka dengan kenikmatannya. Jangankan memperingatkan ahli keluarga, diri sendiripun turut hanyut dan mula merasakan agama menyusahkan dan menyekat kebebasan kita. NAUZUBILLAH.

Inilah natijahnya apabila agama bukan lagi perkara yang memberi makna apa-apa dalam kehidupan kita. Sedikit demi sedikit kita mencari jalan dan mencipta alasan untuk menjauhkan diri dari agama. Amal agama yang ada pun kerana menjaga hati orang sekeliling dan kerana terpaksa. Apabila bersendirian penuh dengan khayalan dosa. Itu tandanya hidayah bukan lagi milik kita.

Allah telah pilih hambanya yang lain untuk berada dalam naunganNya. Mereka yang berusaha menjaga agamanya dan bimbang Allah tidak mempedulikan nasib dirinya. Mereka ini memperteguhkan kecintaannya pada akhirat dan semakin menjauhkan dirinya dari terpesona dengan tipu daya kehidupan dunia.

Apalah nilai yang ada pada dunia hingga kita terleka dan binasa kerananya? Walaupun kita memiliki lebih separuh dari isinyapun apakah hebatnya jika setiap detik menghitung baki masa menanti kehilangannya. Agama adalah anugerah dari Allah bak batu permata yang tidak ternilai harganya.. Namun pasir batu kerikil yang hina lagi tidak berguna kita rebutkan jua.

YA ALLAH berikan daku petunjukMu ke jalan yang benar.. BUKAN JALAN ORANG-ORANG YANG TELAH KAU SESATKAN.

1 comment: