Sunday, January 11, 2015

KPOP: JANGAN ASYIK HIDUP DALAM DUNIA SENDIRI



Janganlah marah sangat kat KJ tu..  Komen beliau yang bersahaja menandakan beliau sedar betapa besarnya pengaruh KPOP dikalangan generasi muda. 

Beliau pun pasti tahu jika tidak cermat dan tergesa-gesa mengikut rentak orang lain dalam memberi feedback isu gadis dipeluk penyanyi KPOP pasti beliau akan dianggap sebagai tidak layak mewakili generasi muda lagi.

Bukan mahu menghalalkan yang salah. Cuma janganlah kita hanya asyik hidup dalam dunia sendiri. Perlu memahami apa yang orang lain lalui. Selami dunia mereka. Cari sebab dari tingkahlaku mereka. Bukan semberono mengecam dan menggelar dengan gelaran yang tidak sepatutnya. 

Jika ingin menjadi pemimpin masa hadapan, perlulah ada keupayaan ini. Kita tidak pernah kisah kehidupan manusia lain, namun apabila ade kisah-kisah mereka yang mengganggu telinga kita, menyakitkan mata kita, bukan main lagi kita melenting. Melenting memang mudah dan nampak hebat. Namun proses saling memahami dan memperbaiki kesilapan dalam jangka masa panjang tidak juga berlaku. 

Apa yang mereka dengar hanyalah celaan yang menyakitkan. Malah mereka membalas "Alah bukan buat apa pun. Diorang bukan tahu betapa sekian lama mereka menanti saat dan peluang sedemikian." 

Hakikatnya kita hanya tahu mencela melalui apa yang kita lihat. Itu bukanlah satu perkara yang sangat hebat untuk dilakukan.. Yang lebih utama yang patut kita tanya diri sendiri ialah sejauh mana kita menjaga orang yang dibawah tanggungjawab kita.. Adik-adik kita, anak-anak kita, malah isteri kita .. 

Sekuat manakah kita tegas dalam mendidik mereka.. Adakah mereka terima teguran kita dengan positif.. Adakah yang baik kita lihat hanyalah pada luaran saja? Dalaman yang menjadi pendinding sebenar bagaimana? Berjayakah kita jika hanya menyebabkan mereka bermuka-muka? 

Adalah lebih baik kita muhasabah diri sendiri betulkah cara kita ni? Apa salah dan mana kurangnya usaha yang telah kita lakukan? Saya sebenarnya sudah jemu dengan gaya lagak mereka yang merasa dirinya hebat dan warak tetapi kata-kata yang keluar dari mulutnya hanya menyakitkan hati...

No comments:

Post a Comment