Sunday, January 25, 2015

MUKJIZAT DAN KEKUATAN ISLAM BERADA DI TANGAN KITA SEMUA



Hatta wanita paling ulungpun merasakan betapa sakitnya melahirkan anak. Diceritakan pula melalui Kalamullah akan peristiwa kelahiran Nabi Isa putera Maryam.

Aku bacakan surah ini dari awal dan mengulangkan beberapa kali ayat ini di telinga isteriku agar mengurangkan sakitnya ketika hampir bersalin. Alhamdulillah, ternyata mukjizat kini berada ditangan kita semua yakni AlQuran. Sangat mudah dan seperti tidak percaya kelahiran kali ini sangat cepat.

Sesudah selesai Isteriku menceritakan kembali bagaimana seorang doktor wanita berbangsa India yang duduk di hujung katil untuk menyambut kelahiran bayiku turut sama mendengarkan bacaan terjemahan surah Maryam yang aku baca melalui telefon pintar ini dengan penuh khusyuk.

Entah bilalah peluang bagi doktor itu untuk diperdengarkan ayat Allah selain saat aku bacakan ayat ini. Moga amalan tidak seberapaku ini menjadi asbab hidayah kepadanya.

Apa yang aku ingin kongsikan kepada kamu semua ialah yang pertama: betapa kita sangat rugi kerana banyak perkara dalam kehidupan kita boleh dibantu dan dipermudahkan dengan mukjizat yang ada pada AlQuran. Bukan sekadar untuk berubat dan hembusan pada air penawar semata.

Kita kajilah maksudnya dan kita kaitkanlah dengan situasi kehidupan kita sehari-hari. Namun sayangnya hatta Ustaz dan Ustazah pun masih sanggup menyusahkan anak muridnya memperbetulkan sebutan arab di hujung usia padahal AlQuran sepatutnya boleh difahami dalam apa bahasa dan dapat digunakan mukjizatnya sepanjang hidup kita.

Yang kedua: betapa bukan Islam tercari-cari peluang untuk diperdengarkan Ayat Allah dan kita sepatutnya berlumba-lumba untuk menjadikan diri kita asbab untuk Allah turunkan hidayah buat mereka.


No comments:

Post a Comment