Thursday, January 22, 2015

APARTMENT BERBENTUK SALIB GERGASI DI JOHOR



Saya sangat hairan takkan tidak ada seorang pun yang perasan dengan billboard yang telah di pasang pada bahu lebuhraya EDL Bakar Batu, Johor Bahru? Sebuah apartment mewah bakal dibina yang mana struktur dibahagian tengahnya  membentuk lambang SALIB yang menepati skala sebenar.

Jika di Kuala Terengganu mereka ada Kalimah Allah gergasi yang dapat dilihat dari jauh mengingatkan semua dengan Pencipta, namun di Negeri Johor rakyatnya mempunyai lambang Salib gergasi yang dapat dilihat dari Singapura. Malu lah JOHOR.

Saya minta kita anggap kes ini sama seperti perobohan surau sebuah resort yang dijadikan gereja oleh pengunjungnya dan sebuah patung budha gergasi yang diarah untuk dipindah atau dimusnahkan. Saya berharap struktur binaan bangunan ini di ubah. Tidak lebih dari itu.

Jika ia siap kelak tanpa sebarang modifikasi, saya bimbang tanggapan orang luar akan terlalu menyakitkan seperti gambar poster ini.

Ada yang menganggap ia mungkin satu kebetulan. Namun jika dilihat kedudukan lambang salib yang berada betul-betul ditengah-tengah bangunan itu bukan disisi atau berganding dengan corak atau motif yang lain, memang jelas ia disengajakan.

Bangunan yang diberi nama sebagai CRESCENT BAY itu ternyata hanya mengelirukan kerana BUKAN BULAN SABIT yang kelihatan tetapi LAWAN bagi lambang itu..SALIB.

Bangunan ini mungkin tidak jadi isu jika dibina di Amerika mahupun Eropah. Tetapi jika ia tertegak di JOHOR maka ia memberi imej yang sangat jelek dan sangat memalukan.

Saya merayu kepada semua orang Islam agar lebih sensitif terhadap perkara sekecil dan sehalus mana sekali pun selagi ia melibatkan akidah. Mungkin ada diantara kita teramat yakin dapat memasuki syurga. Saya dan anda pun tahu tiada jaminan untuk itu. Sebarang struktur yang melambangkan DOMINASI agama selain Islam perlu di HAPUSKAN.

Zaman sekarang pun fail murtad di JAKIM tingginya lebih 7 kaki.. Esok anak-anak kita mungkin entah apa dasyatnya pula keadaannya. Diantara kita pun sanggup mempersendakan isu ini dan menganggapnya remeh. Selagi kita ada kuasa untuk berbuat sesuatu lakukanlah. Kerana itulah tanda sekecil-kecil iman yang ada dalam dada kita..









No comments:

Post a Comment