Sunday, November 30, 2014

ADAKAH ORANG CINA AKAN TERUS KEBAL?



Bijak Najib mengungkit kesilapan Tun M yang kononnya pernah fedup dengan pengundi cina.. Najib tahu mereka yang mendesak penghapusan sekolah cina adalah juga merupakan mereka yang mengkagumi sosok Ultra Malay seperti Tun.. Tun hingga kini pun berpendapat menyisihkan kaum cina sama ada ketika pilihanraya mahupun dalam pembahagian jawatan menteri kabinet adalah tidak wajar. 

Namun tiada siapapun dapat menafikan Tsunami Cina sepatutnya telah merubah pendekatan BN terhadap kaum itu. Hingga kinipun masih belum jelas apakah laluan yang akan dipilih Najib sama ada ingin menghukum kaum itu dengan menghapuskan sekolah cina seperti banyak suara-suara kecewa orang melayu atau terus hanyut dengan helah sokongan mereka yang digambarkan seperti menyiram air di gurun pasir. 

MCA yang diharapkan Najib untuk menagih sokongan cina masih lagi mengikut rentak DAP. Laluan demokrasi menterjemahkan hasrat kaum itu yang tidak boleh dibantah oleh parti yang mahu mewakili mereka. Mereka telah lama dipikat oleh agenda Malaysian Malaysia, cuma kini mereka lebih yakin dan lebih berani menyahut seruan itu malah telahpun mampu membuktikan solidariti. 

Saya yakin jika Najib tidak sampai hati untuk menghukum mereka, Najib tiada pilihan lain selain menyedarkan kaum itu tentang kontrak sosial. Bukan sekadar mengulangnya berkali-kali dalam ucapan.. Tetapi dengan tindakan yang cukup berbekas. 

Mereka perlu diperkenalkan dengan natijah sekiranya mereka ingkar dengan apa yang terkandung dalam kontrak sosial. Sama ada dilucutkan kerakyatan atau sekadar didakwa bawah akta hasutan bukan perkara pokok. 

Yang lebih utama orang cina sedar bahawa menolak kontrak sosial bermakna mereka tidak mengiktiraf kedudukan mereka sendiri sebagai rakyat Malaysia dan mereka perlu kembali memberi sekongan kepada kepimpinan orang Melayu sebagai membuktikan mereka berhak untuk terus diterima berada dibumi ini.

No comments:

Post a Comment