Wednesday, November 19, 2014

TAK MAKAN CADBURY KERANA KENYANG TERMAKAN FITNAH




Hanya kerana keghairahan seorang kakitangan makmal Kementerian Kesihatan berkongsikan penemuan Porcine atau DNA babi pada salah satu produk coklat Cadbury telah menyebabkan syarikat itu hingga kini mengalami kerugian bernilai RM 37 JUTA dan 80% pekerja Melayu Islam yang digajikannya terpaksa dicutikan tanpa gaji kerana pengeluaran dipotong hingga 50%.

PADAHAL kehadiran DNA babi dalam sesuatu produk tidak pernah dijadikan sebab untuk memuktamatkan status Halal produk tersebut. Ini kerana berlakunya satu peristiwa penemuan DNA babi pada rempah keluaran syarikat di UK, sedangkan bahan digunakan untuk membuat rempah itu tidak langsung melibatkan bahan berasaskan haiwan. Setelah kajian dibuat mereka mendapati pencemaran DNA babi boleh berlaku hanya kerana menempatkan produk bersama-sama bahan yang tidak halal itu dalam satu ruangan yang tertutup.

Disebabkan oleh penemuan fakta ini, JAKIM sebagai agensi yang diktiraf serata dunia telah menolak untuk menjadikan pengujian DNA sebagai prasyarat bagi mendapatkan sijil Halal. Namun rakyat Malaysia terutama sekali bangsa Melayu yang beragama Islam ini tidak menitikberatkan soal mencari kebenaran sebelum mempercayai sebarang tuduhan. Mereka mudah untuk berpuashati dengan sangkaan tanpa memikirkan tentang akibat dari perbuatan mereka mempercayai fitnah malah menyebarkannya.

Kini terbukti ada pihak yang menjadi mangsa. Ada pihak yang terpaksa hidup menderita. Mereka bersama-sama pengurusan syarikat yang hampir kesemua beragama Islam saban hari menganjurkan solat hajat agar diberikan petunjuk jalan keluar dari permasalahan ini. Sedang diluar sana cukup bernafsu menginaya dan memburuk-burukkan usaha murni mereka menyediakan makanan halal kepada semua.

Mereka langsung tidak terlibat dan tidak bersalah dalam hal ini. Ia hanya kesilapan tafsiran sesetengah pihak yang malas untuk mendapatkan hujahan teknikal. Mereka sendiri tidak tahu mengapa masyarakat bertindak sedemikian rupa terhadap mereka.. Ada yang sanggup melemparkan tuduhan seolah-olah mereka pula yang sengaja memberikan makanan tidak halal dan menipu pengguna...

Ya fitnah terus berlegar mengotorkan hampir setiap jiwa yang lemah iman dan keupayaan akal fikirannya. Bagi sesetengah pihak ia hanya sekadar kisah sejenis coklat...Tetapi bagi saya ia adalah ujian yang rata-rata mereka yang melaluinya telah gagal. Membuktikan umat zaman akhir ini kebanyakkannya positif pembawa fitnah.

Cara untuk mengesan mereka mudah.. tak perlu ujian DNA... Hanya beri mereka makan coklat CADBURY... Jika mereka tak makan... maknanya mereka telah kenyang termakan FITNAH.. Sebagai manusia yang POSITIF PEMBAWA FITNAH, mereka ini pasti dengan mudah untuk terpedaya dengan fitnah dajjal laknatullah apabila diturunkan Allah kelak... Ketika itu Babi itu lebih mulia dari mereka kerana Babipun tidak dihumbankan ke dalam api neraka.

Saya sebagai salah seorang yang turut terlibat dalam industri Halal ini telahpun menasihatkan Puan Hasreena yang merupakan pengurus komunikasi Cadbury (Mondelez) Asia Tenggara agar menyaman pihak yang terlibat dalam menjejaskan imej syarikat itu termasuk pengguna media sosial yang mengfitnah mereka. ALHAMDULILLAH mereka telah pun membuat kenyataan akhbar semalam untuk bertindak terhadap pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini. Sebagai syarikat yang terdedah kepada untung rugi, mereka wajar bertindak demi memelihara kepentingan organisasi yang telah bertapak selama 40 tahun dinegara ini.


No comments:

Post a Comment