Thursday, September 11, 2014

UPSR: Orang Malaysia tidak JUJUR?



Bak kata pepatah, kecil-kecil sudah pandai menipu esok besar jadi pencuri. Bocornya kertas peperiksaan UPSR mendedahkan bahawa negara ini seolah-olah dihuni oleh mereka yang tidak jujur dan tandus dengan nilai-nilai murni. Dari petugas yang mengendalikan kertas peperiksaan tidak kira guru ataupun bukan, mereka yang menyebarkan maklumat, mungkin melalui ibu bapa yang kemudiannya diberikan kepada anak-anak, mahupun dikalangan pelajar sendiri yang sudah pun mempunyai group what's up untuk lebih mudah berkongsi. Walaupun tidak dapat dipastikan berapa ramaikah yang terlibat, tindakan kementerian yang terlalu mengikut SOP dengan terburu-buru menunda atau mengulang peperiksaan memberi indikasi bahawa golongan-golongan ini tidak berintegriti. 

Masakan terlalu ramai ibu bapa yang sanggup mengajar anaknya menipu dalam peperiksaan? Apakah nilai yang ada pada gred yang cemerlang jika sekadar menyembunyikan perasaan bersalah memperdaya diri sendiri? Jika guru yang terlibat maka berapa ramaikah dari golongan pendidik ini yang merelakan hasil usaha mereka bertahun lamanya mendidik anak bangsa nilainya hanya sekadar satu penipuan?

Mengambil cara yang paling selamat dengan mengikut SOP yang lapuk semata-mata tidak mahu dipersalahkan. Apa salahnya mengambil sedikit masa menilai tindakan sesuai berbanding sekadar patuh kepada SOP orang lama yang tidak pernah kenal apa itu what's up dan telegram? Mengapa tidak sekadar mendahulukan nasihat agar pelajar dan ibu bapa yang mempunyai soalan bocor itu tidak mencemarkan piawaian peperiksaan, menghayati kehebatan menjadi manusia yang jujur kepada diri sendiri? 

Dengan bertambahnya jumlah golongan ibu bapa yang berpelajaran tinggi, maka mereka menjadi sangat peka dengan prestasi akedemik anak-anak. Tidak cukup dengan pelbagai program disediakan pihak sekolah, mereka sanggup berkorban cuti hari minggu dan berbelanja besar untuk tuisyen demi melihat anak-anak mereka berjaya. UPSR adalah peperiksaan besar pertama dalam sistem pendidikan negara kita. Adakah kita cukup berbangga jika generasi akan datang bukan sahaja gagal dalam akedemik malah tempang pula akhlak dan peribadi mereka? 

No comments:

Post a Comment