Tuesday, September 23, 2014

Mimpi berdakwah



Jam tepat pukul 5.15 pagi..Alhamdulillah saya baru terjaga dari tidur dan sangat bersyukur kerana sekian lama merindui pengalaman berdakwah, akhirnya Allah berikan peluang saya berdakwah dalam mimpi. Bercakap dengan seorang pemuda sebentar tadi sebelum terjaga..

"Bro, kita perlu banyakkan bercakap tentang kebesaran Allah agar benda-benda dan perkara-perkara selain dari Allah tidak masuk dalam hati kita. Ini kerana jika ia berlaku, benda-benda dan perkara selain dari Allah itu akan memenuhi segenap ruang dalam hati kita hingga tiada tempat untuk Allah. Apabila Allah tiada dalam hati kita maka segala tindakan kita, amalan kita, langkah kita siang dan malam adalah untuk mendapatkan benda-benda dan perkara-perkara selain dari Allah. 

Sekirannya benda-benda dan perkara-perkara selain dari Allah menjadi tujuan hidup kita maka tidak ada bezanya antara kita dengan mereka-mereka yang tidak percaya akan Allah dan hari pembalasan. Malah dikala nyawa dihujung tengkorok benda-benda dan perkara-perkara selain dari Allah itu yang akan memenuhi pandangan dan pendengaran hingga kita tidak mampu untuk memikirkan tentang Allah yang telah menghidupkan dan bakal mematikan kita. NAUZUBILLAH.

Oleh itu sama-samalah kita saling mengingatkan dan memperbanyakkan bercakap tentang kebesaran Allah berbanding bercakap tentang kebesaran benda, kehebatan kereta, manusia, dan kuasa. Kebesaran Allah itu ada disekeliling kita malah tubuh badan kita menjadi bukti kebesarannya yang patut kita perkatakan dan kita sebut berulangkali. Hanya hati hambaNya yang hidup mampu untuk terus memuji dan melihat kebesaran Allah atas segala apa yang dilihatnya dan difikirkannya. "

Mahasuci Allah perkongsian saya ini bukanlah untuk mendabik dada, sekadar untuk memperingatkan sesama kita agar tidak terus leka dengan hidup penuh kelalaian hingga sukar untuk kita kenali bagaimanakah sepatutnya kehidupan kita sebagai hambaNya jika mahu pulang dengan aman bertemudenganNya. 

No comments:

Post a Comment