Tuesday, September 2, 2014

Rakyat Sengsara kerana Pemimpin yang takut "FLIP FLOP"



Pemimpin hari ini terlalu takut dengan jenama "FLIP FLOP".

Bagi mereka biar segalanya hancur dan musnah asalkan mereka dapat jauhkan diri dari digelar sebagai pemimpin "FLIP FLOP".

Yang hapuskan ISA berkeras tidak mahu wujudkan ia semula.Jenayah dan pencabulan undang-undang terus berlaku. Yang menetapkan cuti hari Jumaat berkeras mahu swasta mengikut mereka walaupun sedar ia tidak akan berlaku. Keluarga terus terpisah dek kekangan waktu. 

Hinanya gelaran "FLIP FLOP" ini... Ia menjadikan tuannya pemimpin yang paling tidak berguna. Pemimpin yang enggan membuat kajian sebelum laksanakan keputusan. Pemimpin yang lemah dan leka, tidak tahu apa yang dia lakukan. Pemimpin yang tidak tetap pendirian. Dihalakan bala tenteranya ke timur dan ke barat, kemudian ke timur semula tanpa arah tujuan. Pemimpin yang disindir oleh pengikut dan panglima sendiri. Hodohnya pemimpin "FLIP FLOP" ini!

Namun perlu diingatkan juga bahawa pemimpin yang terlalu bencikan jenama "FLIP FLOP" ini adalah pemimpin yang sangat mementingkan diri sendiri. Hanya mengejarkan gelaran manusia agung hingga tidak mahu mengakui dirinya tidak sempurna. Sanggup menyaksikan kerosakan dan membiarkan kehancuran berlaku dihadapan mata asalkan keputusan yang salah dilakukannya tidak akan ditarik balik hingga ke hari KIAMAT!

Pemimpin yang baik akan merasa bimbang jika ada manusia lain terpaksa menderita atas kesilapannya dalam membuat keputusan. Tak mengapalah digelar "FLIP FLOP". Amanah yang diberi bukan untuk mengangkat diri sendiri. Malah mereka yang diberikan amanah perlu sanggup berkorban memperbetulkan kesilapan walaupun sedar ia bakal membuka pekong didada. 

Kita manusia.. tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Kita juga dituntut untuk melakukan pembetulan atas kesilapan yang dilakukan. Itulah sebaik-baik jalan pilihan bagi pemimpin jika bukan kemashyuran diri sendiri yang menjadi keutamaan. 


No comments:

Post a Comment