Thursday, September 11, 2014

Tak perlu ULANG UPSR



Saya cadangkan pihak kementerian tidak perlu ulang semula kertas peperiksaan yang dilaporkan telah bocor. Lebih-lebih lagi apabila lebih banyak laporan kebocoran soalan melibatkan subjek-subjek lain yang sudah pasti menyebabkan anak-anak kita yang menghadapi peperiksaan tersebut tertekan. 

Perlu ada timbang rasa dari semua pihak sungguhpun kementerian mempunyai SOP dan piawaian tertentu. Apa nasib anak-anak kita yang bersungguh-sungguh menjawab peperiksaan tiba-tiba sahaja perlu diulang semula? Berapa ramaikah yang terlibat dan berjaya menggunakan maklumat dari soalan bocor itu untuk menjawab peperiksaan ini? Jika ia tidak ramai apa perlu libatkan semua. 

Di zaman teknologi canggih ini memang mudah untuk sebarkan maklumat. Sungguhpun mahu bertindak mengekang masalah, janganlah jadikan anak-anak ini sebagai mangsa. Kementerian boleh ambil langkah lebih berhati-hati pada peperiksaan akan datang dan tidak mustahil peperiksaan ulanganpun akan berlaku perkara yang sama. 

Masalah ini pasti akan berkurang apabila tindakan tegas dikenakan terhadap pembocor maklumat. Namun saya berharap janganlah ulangi peperiksaan hanya kerana laporan-laporan itu. Tanganilah ia dengan cermat, tidak gopoh dan bertimbang rasa terutama sekali kepada anak-anak kita..

No comments:

Post a Comment