Sunday, May 6, 2018

CERAMAH DAN ROADSHOW PELUANG TERAKHIR RAKYAT KEPADA PEMBANGKANG





Apa nak dihairankan jika yang hadir dalam siri ceramah pembangkang ramainya bagai LAUTAN?

Keadaan ini telah berlaku sejak dari zaman dahulu lagi. Lebih2 lagi ketika dalam tempoh berkempen. Di zaman belum adanya internet malah ketika kerajaan menyekat media pembangkang acara roadshow dan siri jelajah ceramah ini satu2nya cara mereka untuk sampai kepada rakyat.

Roadshow ini dianggap ekslusif kerana apa yang disampaikan melaluinya mungkin kita tidak berpeluang mendengarnya melalui media arus perdana. Sebagai rakyat yang ingin menjalankan tanggungjawabnya memilih dalam PRU adalah tindakan bijak bagi mereka turut sama menjadikan ceramah dan roadshow ini sebagai sumber maklumat untuk dipertimbangkan sebelum membuat keputusan.

Namun bagaimana pula jika dapatan melalui isi kandungan ceramah yang dihadiri gagal untuk menyakinkan mereka dengan fakta dan hujah yang kuat? Ditambah pula dengan akses media sosial menjadikan mereka lebih bijak menilai sesuatu isu dan memperbandingkan maklumat  yang diperolehi untuk menilai siapa yang jujur dan siapa pula yang sebenarnya menipu?

Ceramah dan roadshow adalah PELUANG terakhir oleh rakyat untuk mendengar versi pembangkang. Bukan tanda sokongan. Jika isinya penuh dengan sumpah seranah dan pembohongan, maka ceramah dan roadshow itu bakal menghukum pembangkang dipeti undi.

1 comment: