Tuesday, May 6, 2014

HUDUD: AYAM dan BABI mana boleh duduk bersama..



Cina mana yang sokong PAS kerana mahukan HUDUD? Melayu mana yang sokong DAP kerana mahu hapuskan hak keturunan dan agama mereka ? HUDUD menjelaskan identiti negara sebagai negara Islam. Sedangkan Cina mahukan negara ini bebas dari sebarang kelebihan kepada mana-mana agama yang membawa maksud menghilangkan identiti Islam pada negara.

Inilah akibatnya apabila hidup penuh dengan kepura-puraan. Demi kuasa mereka sanggup ketepikan sementara perkara yang selama ini menjadi asas kewujudan mereka. Gabungan yang penuh misteri dan tidak sanggup untuk berterus terang. Di hadapan ahli masing-masing saling mendakwa kononnya mempergunakan pengaruh puak sebelah sana untuk berjaya. Menghalalkan segala cara kononnya dalam politik perlulah bijaksana. Namun soalnya sampai bila?

Ini kalilah.. maksudnya kali itu sahaja.. lain kali belum tentu jadi..  Mereka sedar asas mereka untuk bersama sangat rapuh.. Mereka telah melanggar segala norma dan kewarasan.. Mereka mencipta rasaksa berkepala tiga yang maha aneh lagi menakutkan. Demi menumbangkan gergasi yang sedang khayal.


Kehidupan amat perlukan pada nilai keihlasan dan kejujuran. Sampai bila boleh hidup penuh dengan helah dan muslihat? 5 tahun? 10 tahun? Dalam tempoh itu dah berapa ramai  barisan kepimpinan telah pergi menghadap Ilahi.. Perginya mereka bersama beban muslihat yang tidak terjawab. Ratusan malah ribuan pengikut yang taat setia akan bangkit bersama mempersoalkan. Pengaruh dan kuasa dunia sementara telah mengabui tidak kira belajar agama tinggi mana.

Tok Guru di hujung usia terketar diperbaringan mengenangkan masa suntuk yang tinggal. Yang lebih muda dan bertenaga pun dah pergi dulu. Apa yang buat Tok Guru merasa tenang jika muslihat tidak dijelaskan, kekeliruan tidak diuraikan, kerosakan tidak diperbetulkan? Sementara itu puak disebelah sana galak berlagak ketua, nak menang dalam segala perkara. Berterusan menunjukkan kuasa bahawa cina sudah boleh kawal sebahagian negara. Pengaruh orang melayu dalam tangan  mereka.

Sehari dua hari Tok Guru mulai rasa tenang. Hasrat pengikut yang setia bukan lagi sekadar alat kejar kuasa. Tok Guru rela jilat ludah semula demi membasuh segala nista dan dusta. Lalu Cina ke mana kau mahu pergi? Tuan rumah memang dah tak suka..   Tamak punya pasal semua kau sondol macam babi..Akhirnya terperangkap pada jerat yang kau pasang sendiri...











No comments:

Post a Comment