Friday, July 6, 2018

KERAJAAN MILIK RAKYAT. BUKAN MILIK PERIBADI MANA2 INDIVIDU




Bolehkah guna mandat kerajaan untuk tujuan balas dendam?

Kerajaan ni bukan hak peribadi mana2 individu.  Kerajaan adalah milik rakyat dan berfungsi untuk menjaga kepentingan rakyat.

Jika kuasa diberi digunakan oleh individu tertentu untuk memenuhi dendam peribadi maka ia satu perbuatan yang menyalahgunakan kuasa.

Jangan gunakan kuasa yang ada pada Polis dan SPRM untuk tujuan peribadi. Polis dan SPRM adalah badan berkecuali yang tidak sepatutnya dilacurkan untuk memenuhi dendam peribadi sesiapa pun.

Pasukan ini diwujudkan untuk menjaga keamanan negara. Hak setiap rakyat untuk hidup aman jauh dari ketakutan dan gangguan perlu dipertahankan. Bukan manjadi senjata mana2 ahli politik untuk menakut2kan sesiapa demi menyelamatkan kedudukan sendiri.

Ketua Polis dan Ketua Pengarah SPRM juga sepatutnya tidak menjalankan tugas untuk memenuhi hasrat mana2 ahli politik atau sebagai menjamin jawatan yang mereka duduki sendiri.

Kerjasama antara IGP dan KP SPRM dengan ahli politik adalah perbuatan yang tidak menghormati mandat yang rakyat berikan. Perbuatan memberi tekanan dan memangsakan warganegara lain bukanlah urusan rasmi kerajaan dan ia mencemarkan imej dan integriti kerajaan dimata dunia.

No comments:

Post a Comment