Thursday, April 17, 2014

Jangan main-main dengan RIP! Si KAFIR tersentak!




Al-Baqarah:39 - Dan orang-orang kafir yang mendustakan ayat-ayat keterangan kami, mereka itu ialah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. 

Al-Mā'idah:10 - Dan orang-orang yang kafir serta mendustakan ayat-ayat Kami (Al-Quran), merekalah ahli neraka. 

'Āli `Imrān:12 - Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir itu: "Kamu akan dikalahkan (di dunia ini) dan akan dihimpunkan (pada hari kiamat) ke dalam neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat yang disediakan". 'Āli 

`Imrān:131 - Dan peliharalah diri kamu dari api neraka, yang disediakan bagi orang-orang kafir. 

'Āli `Imrān:10 - Sebenarnya harta benda orang-orang kafir, dan juga anak-pinak mereka tidak sekali-kali akan menyelamatkan mereka dari (azab seksa) Allah sedikit juapun; dan mereka itulah bahan bakaran api neraka.



JANGAN MAIN-MAIN DENGAN RIP.. SI KAFIR TERSENTAK!


Itulah antara ayat-ayat yang menjelaskan kedudukan orang bukan Islam pada hari pembalasan. Berpuluh lagi ayat-ayat yang diulang-ulang dalam Al Quran menggambarkan betapa  besarnya kemarahan dan kemurkaan Allah terhadap golongan ini. Malah kisah penyesalan mereka hingga sanggup berjanji akan jadi orang beriman jika dapat dikembalikan semula ke dunia turut diabadikan dalam Al Quran untuk diperdengarkan kepada mareka yang masih enggan beriman. Tanpa iman segala amal kebaikan yang dilakukan semasa hayat akan hilang seperti debuan yang ditiup angin kerana menafikan kekuasaan Allah dan tidak mengiktiraf hak Allah sebagai satu-satunya Tuhan yang mencipta dan memelihara segala sesuatu.


Ayat-ayat ini semua wajib kita sampaikan kepada mereka yang belum beriman agar tidak dipersoalkan oleh mereka di hari pembalasan kelak. Apa hak kita menyembunyikan atau menghadkan penyebaran ayat Al Quran hanya dikalangan yang sudah Islam sahaja dalam masa yang sama membiarkan mereka yang bukan Islam terus dalam kekafiran hingga bertemu ajalnya? Perbuatan kita ini membuktikan betapa kita belum benar-benar yakin dengan kejadian hari pembalasan hingga kita tidak merasa gerun serta belas kasihan terhadap nasib mereka yang mati dalam keadaan kekufuran. Hatta seekor anjing yang terbakar tubuhnya pun pasti kita akan merasa belas dan menghulurkan pertolongan inikan pula manusia yang mungkin terdiri dari rakan-rakan kita yang kita temui seharian.

Ramai diantara kita mendakwa sudah beriman tetapi tidak merasa sedikit kegerunanpun apabila mendengar berita akhirat. Padahal inilah yang mahu disampaikan oleh Allah kepada kita sehingga sanggup melihat kekasihnya Muhammad dalam kesusahan. Keimanan dan keyakinan kita terhadap kehidupan akhirat benar-benar akan memberi kesan terhadap amal perbuatan kita malah beritanya sahaja bakal memaksa mereka yang masih belum beriman untuk menilai semula pandangan mereka terhadap agama.

Isu RIP ini sepatutnya menjadi ruang bagi menyedarkan kita atas tanggungjawab yang telah sekian lama kita tinggalkan. Ia adalah sunnah yang paling besar Rasulullah iaitu mengajak manusia kepada agama Allah sehingga bayi yang terakhir lahir di mukabumi ini sebelum angin sangkakala ditiupkan dapat mengucap kalimah LAILAHALILLAH. Kerana hanya dengan kalimah ini sahajalah dapat menyelamatkan anak adam dari terus berdiam dalam neraka selama-lamanya.


No comments:

Post a Comment