Thursday, September 14, 2017

KEJAHILAN DIHUKUM DENGAN TRAGEDI




Saya lihat cara kerajaan mengurus komunikasi dengan rakyat membuka seluas2nya jalan untuk pihak yang tidak bertanggungjawab cuci tangan dengan meletakkan segala beban masalah kepada kerajaan.

Kuasa yang ada pada kerajaan termasuk bajet mempunyai hadnya. Dalam isu tragedi kebakaran Sekolah Tahfiz ini semua pihak mempunyai peranan untuk mengelakkan tragedi ini daripada berulang lagi. Namun ada pihak2 tertentu cuba membawa fokus orang ramai kononnya soal pembiayaan dan bajet kerajaan lah yang menyebabkan insiden ini berlaku.

Mana dia tanggungjawab pengusaha sekolah atas keselamatan murid2 dibawah tanggungjawab mereka? Bagaimana sekolah yang tersergam indah dengan hiasan dan perabut lengkap boleh mengabaikan aspek keselamatan penghuninya. Ini bukan soal bajet. Ini soal kecuaian dan sikap sambil lewa.

Takdir mungkin sudah tertulis tetapi adakah melayangnya nyawa anak2 itu melenyapkan kealpaan atau mungkin kedegilan pengusaha sekolah itu untuk mematuhi peraturan bangunan selamat?

Dimana pula keperihatinan ibu bapa yang menghantar anak mereka ke dalam jerigi bara api tanpa mempedulikan amanah yang masih terletak pada bahu mereka untuk menjaga nyawa anak kandung darah daging mereka sendiri.

Kerajaan yang kuasanya cukup terbatas dengan mengambil kira sensitiviti masyarakat terhadap tindakan penguatkuasa terhadap pengusaha sekolah agama swasta hingga menjadikan mereka kebal dan meletakkan nyawa anak2 itu seperti tidak mempunyai apa2 harga.

Dimana tahap kesedaran masyarakat terhadap bahaya risiko kebakaran dan setakat mana langkah keselamatan yang telah mereka ambil demi menjaga nyawa ahli keluarga mereka sendiri? Berhentilah ambil jalan mudah untuk selesaikan masalah.. Sikap tidak ambil peduli tentang keselamatan ini adalah bukti masyarkat kita masih jauh untuk menyaingi standard minda masyarakat negara maju terus dihukum atas  kejahilan diri sendiri.



No comments:

Post a Comment