Saturday, June 28, 2014

KAEDAH PEMBELAJARAN BUTA AL QURAN


Terbaca ayat ini dari surah At Taubah. Apa yang sangat menarik ialah 2 ayat yang berturutan di mana ayat yang pertama menyentuh soal larangan mengambil teman setia melainkan Allah, Rasul dan orang yang beriman. Ayat yang berikutnya pula Allah menyelar orang-orang Musyrik yang memakmurkan masjid-masjid sedangkan diri mereka dalam kekufuran dan akan kekal dalam api neraka.

Sedar atau tidak, 2 ayat ini menjadi turutan peristiwa yang kita saksikan sendiri apabila orang Islam mulai mengambil orang Kafir sebagai teman setia dan kemudiannya diikuti dengan siri aktiviti memakmurkan masjid oleh orang kafir ini!

Harus kita ingat Al Quran itu konteks ayatnya adalah sesuai untuk sepanjang zaman hinggalah ke hari kiamat tidak terkecuali peristiwa yang disaksikan oleh kita pada zaman ini apabila orang Islam sudah mula membelakangkan agamanya demi kuasa politik!

Mereka mempertahankan orang kafir yang menjadi sekutu politik mereka mengendalikan majlis yang diadakan dalam masjid. Menjustifikasikan hal itu dengan peristiwa kehadiran orang kafir dalam masjid ketika zaman kerasulan Muhammad SAW.

Namun adakah hal ini membuktikan masyarakat kita sangat BUTA akan isi Al Quran? Yang mereka dididik dan ditekankan sejak dari kecil hanyalah kesempurnaan pembacaannya semata-mata. Johan tilawah baru-baru ini pun orang kita yang sapu bersih.

Jika Al Quran gagal untuk bertapak dalam jiwa anak-anak kita lebih awal dari sumber ilmu yang lain maka tidak hairanlah generasi kita menjadi generasi yang buta Al Quran.

Bagaimanakah kita boleh menerima satu KAEDAH pembelajaran yang diaplikasikan terhadap kitab paling suci dalam agama dengan hanya menyedapkan bunyi bacaannya ditelinga namun hakikatnya sipembaca langsung tidak faham apa-apa? Zaman ini senikata lagu jepun dan korea pun belia kita sanggup cari apa maksudnya dan ia menceritakan tentang apa.

Sempena hari pertama bulan Ramadhan yang penuh barokah ni apa salahnya kita anjurkan pembacaan Al Quran dalam bahasa yang kita fahami. InsyaAllah ganjarannya lebih besar jika kita dapat wujudkan generasi yang KENAL agama sendiri. Pemantapan jiwa kita adalah melalui pemahaman bukan cara pembelajaran yang memenjarakan kita terus hidup dalam kejahilan.

No comments:

Post a Comment