Monday, June 16, 2014

HUDUD akan hilang seperti MH370



Semalam saya berkesempatan untuk mendengar sendiri penerangan ringkas dari salah seorang ahli jawatankuasa teknikal Hudud, Ustaz Dr. Fathul Bari Mat Jahaya (UFB). Saya bermastautin jauh di Pasir Gudang maka bukan mudah berpeluang untuk bertemu rakan seperjuangan yang ramai di ibu negara. Dalam menelek biodata UFB baru saya terperasan UFB dan saya rupanya pernah sama-sama menuntut di IIUMC sebelum beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti Madinah.

Tahniah UFB dalam usia yang terlalu muda beliau telah mampu memberikan impak yang cukup significant terhadap pemahaman umat Islam berkaitan isu "MEMPOLITIKKAN AGAMA" di negara ini. Namun, ketegasan beliau melarang umat Islam dari terus mempolitikkan agama tidak mengenal parti bakal menyaksikan isu HUDUD itu akan HILANG senasib dengan hilangnya pesawat malang MH370. 

Ini kerana situasi politik mutakhir negara menyaksikan PAS bukan sahaja menjauhkan diri dari isu HUDUD malah telah menjadi liberal seliberalnya lebih hebat dari imej liberal UMNO sebelum ini . UMNO pula kini sedang giat membakar pelbagai isu berkaitan hudud untuk menyegarkan kembali memori pengikut PAS betapa dekatnya HIDUP MATI mereka, malah dunia sanggup dikorbankan demi HUDUD. UMNO mahu mereka menyesal akan betapa dasyatnya kesan tuduhan serta kebencian yang telah dilemparkan terhadap UMNO atas perkara yang kini PAS sendiri anggap tidak lagi penting malah menyusahkan. 

Dengan penjelasan yang jujur UFB semalam tanpa memikirkan untung rugi dalam politik, maka UMNO melalui wakilnya dalam jawatankuasa teknikal HUDUD dilarang sama sekali mempolitikkan HUDUD.

Hudud adalah hukum Allah. Nilainya tidak layak langsung boleh disetarakan dengan segala apa yang diperebutkan oleh kita sementara hidup di dunia ini. Biarlah mereka dengan kejahilan lampau mereka. Usah kita mengikut jejak mereka. Allah lebih tahu mengapa mereka kini terus di hina, menjadi orang suruhan sikufar dan dipermainkan anak isteri mereka ke timur dan ke barat.

Kerana buruk mana pun UMNO di mata mereka, UMNO tidak pernah sanggup mempermainkan agama untuk dunia.






No comments:

Post a Comment