Monday, March 18, 2013

Apa SALAH Anwar?




Apa SALAH Anwar?

Apapun tanggapan kita terhadapnya tiada siapa yang mampu menafikan bahawa beliau antara salah seorang pemimpin yang terbilang pengaruhnya dalam sejarah Malaysia moden. Gelombang kuasa kepimpinannya sentiasa dirasai  baik ketika bersama kerajaan mahupun berjuangan diluar sebagai pembangkang. Setiap denai laluan hidupnya memberi kesan yang besar kepada setiap kita walaupun seringkali terasa lemas, sesak malah tak kurang juga yang jemu  mendengar namanya. Adakala kita cuba menyepikannya namun ternyata cabaran dan dugaannya mampu menyentak sesiapa sahaja.

Apa SALAH Anwar?

Salahkah beliau bercita-cita tinggi untuk menjadi ketua negara? Beliau berusaha gigih mengatur strategi. Anwar buktikan kepada bosnya bahawa beliau sentiasa yang terbaik dari calon-calon yang ada. Seorang yang tidak pernah mengecewakan PM malah selalu sahaja melakukan sesuatu perkara lebih dari apa yang diharapkan. Anwar sentiasa yakin Mahathir sangat berpuashati dan percaya dengan kemampuannya. 

Apa SALAH Anwar?

Anwar yakin apabila tiba masa dan ketikanya, segala susah payah, pengorbanan dan penantian pasti akan terbayar jua. Salahkah Anwar hanya sekadar menunjukkan jalan keluar untuk bosnya. Berapa lamakah PM perlu jadi seorang PM. Tak pernah dalam sejarah negara PM orang yang sama buat sekian lama. Ia memaksa Anwar melancarkan strategi agar Mahathir mulai tertekan dan mencari waktu yang sesuai  untuk memberi laluan kepadanya. Tak kiralah rahsia mana yang perlu didedah, musuh mana yang sedia menjajah. Anak tangga terakhir tidak mampu lagi ditenung panjang.

Apa SALAH Anwar?

Setiap orang pun ada masalah peribadi yang cukup sulit untuk dikongsi. Rambut palsu, Bently Nalla dan Tivolli Villa lepas berkhutbah di Masjid Negara.. Dia tidak pernah rela sesiapa pun tahu akan kisah sulitnya. Apatah lagi dijadikan ikutan ramai. Bohonglah siapa yang mengaku dirinya bersih. Apa salahnya menikmati kuasa selagi ada. Bukan ada sesiapa pun yang dipaksa. Kalau dah suka tak siapapun mampu menghalangnya. Apapun masalahnya diluar tugas apa perlunya sehingga meragut impiannya.

Apa SALAH Anwar?

Jika dipecat secara paksa. Yang memusnahkan impiannya pula hanya sekadar surat Ummi yang sangat berpuaka. Perempuan "sial" itu sangat jaki dengan kakak iparnya. Sangat cemburu dengan kekayaan abangnya. Mengapa Anwar pula yang perlu berputih mata. Perempuan "sial" yang disangka lemah rupanya lebih keras daripada batu. Habis segala kuasa, pengaruh dan kekayaan yang ada tidak sedikit pun menggerunkan perempuan itu. 

Apa SALAH Anwar?

Jika Anwar gagal untuk membendung rasa kecewa. Dia juga manusia biasa. Segala pengorbanan dan kegigihan usahanya dibalas dengan masa-masa suram di dalam kamar penjara. Maruah keluarganya dijaja seantero dunia oleh bos yang selama ini segala kudrat diperhambakan kepadanya.

Apa SALAH Anwar?

Sekadar menurutkan rasa kecewa yang tidak terhingga. Walaupun nampak gagah bersuara, selagi nyawa dikandung badan tidak mampu untuknya memendam rasa. Jiwa telah sebati dengan ideologi perjuangan yang nyalanya jika padam hanya kerana beliau sudah tiada. "Lawan tetap lawan". Walau terpaksa berkorban nyawa mahupun negara yang tercinta.. Itu semua tidak mampu menanding rasa manis melihat orang yang MERAMPAS kerusi "impiannya" sentiasa dirundung malang, kalut dan bimbang.

RASA MANIS yang membuat beliau terus gagah berpencak sehingga keakhirnya. Rasa manis yang itu jualah sentiasa didambakan ketua Malaikat yang paling mulia... Dilucutkan segala kemuliaannya hanya kerana merasa diri dikhianati dengan penciptaan mahkluk yang lebih mulia dari tanah yang hina. Dari kedudukan paling tinggi darjatnya dia disingkir keluar dari syurga. Merintih hidupnya yang tiada jalan pulang, malah diancam siksa neraka selama-lamanya. Namun dia hanya ada satu kenikmatan yang tidak terhingga. Manisnya jika mahkluk tanah celaka dapat sama-sama berkongsi neraka dengannya. Paling tidak ia dapat mengurangkan rasa duka kecewa.

Apa SALAH Anwar?

Dendam Itu Manis.. Kerana harganya pahit selama-lamanya....

Usah dipersalahkan Anwar.. Simpatilah dengan nasib malangnya di alam yang kekal abadi lagi pasti. Cabaran tetap ada samada masih ada Anwar atau pun sebaliknya. Tanggungjawab kita semualah anak Malaysia untuk terus gagah menghadapinya. Kerana harga sebuah kejayaan itu hanya hadir setelah segala pengorbanan, darah dan air mata dicurahkan..






3 comments:

  1. Setiap sesuatu ada sebabnya..dan terlalu banyak persoalannya?Hingga kini masih belum teurai dengan jelas..yang fanatik akan menghambur caci maki...yang bersimpati akan melihat , merenung dan berfikir...kerana masih banyak pintu-pintu soalan masih belum terbuka lagi. Di ruang pendek ini saya hanya memerhati,mencari maklumat yang belum tentu pasti..berfikir dan mengimbangi,perwatakan,perlakuan percakapan dan tingkah laku diri.Rasanya di jauh sudut naluri keinsanan kita akan merasai sesuatu...tetapi sukar di huraikan..percayalah..

    ReplyDelete
  2. Tp...bukan ke lbh baik beliau melupakn ttg demdam..... percaya pada kkuasaan Allah...yakin bhw segala buruk baik adalah qada n qadar yg smemamgnyer telah ditentukn olehNya....sesungguhnya itu adalah jln terbaik utk mncari ketenangan jiwa...dekatkn diri kpd Allah...banyakkn berdoa...ingat...doa org yg teraniaya adalah doa yg cpt dimakbulkn Allah....sesungguhnya Allah Maha Mengetahui....Maha Pengampun....I-allah bahagia kehidupan beliau dunia n akhirat. ..ingatlah bhw wujud nya hari pembalasan...

    ReplyDelete