Wednesday, March 15, 2017

FATTAH AMIN VS MAWI WORLD





Mawi sepatutnya lebih layak menerbitkan buku berbanding Fattah Amin.

Saya bukan mahu memperkecilkan pengaruh Fattah Amin dalam dunia hiburan mutakhir, cuma saya tertarik dengan sikap positif yang Mawi tampilkan dalam menghadapi kejutan fenomena populariti luarbiasa yang belum pernah mana-mana individupun mengalaminya dalam sejarah industri hiburan tanah air.

Dalam temuramah ringkas antara pengacara Astro yang bertandang di butik milik beliau di Kilang Bateri, Johor, sesuatu yang tidak pernah didedahkan kepada umum dikongsikan beliau. Bagi sesiapa yang masih ingat, sungguhpun beliau belum dinobatkan sebagai juara Akedemi Fantasia, kelibat beliau hatta ketika sedang menunaikan Solat Jumaat telahpun memenuhi ruang muka hadapan akhbar.

Malam sebelum beliau diumumkan sebagai juara, beliau bermimpi sedang meniti sebatang jambatan gantung yang mana dibawahnya kelihatan ramai manusia telah jatuh dan lemas. Dipinggir jambatan pula masih terdapat manusia-manusia bergantungan cuba menyelamatkan diri dari terus jatuh ke dalam arus. Ada yang memaut-maut kaki beliau meminta tolong. Namun beliau meneruskan perjalanan menuju seorang lelaki yang sejak mula melambai2 ke arah beliau dari hujung jambatan. Walaupun sekadar mainan tidur, kegerunan beliau melihat situasi itu mempengaruhi cara beliau menghadapi fenomena ini.

Beliau kerap menangis sungguhpun dikhalayak ramai kelihatan ceria dan sporting. Beliau seolah-olah telah masuk ke dunia yang sangat berbeza. Dari si kecil yang baru pandai bercakap hingga ke warga emas memanggil2 nama dan menyambut beliau dengan jumlah crowd yang cukup besar dimana2pun beliau buat kemunculan. Pengalaman yang paling pelik beliau kongsikan ialah sambutan dari peminat kaum cina.

Penulis sendiri pernah menantikan kemunculan beliau di suatu program di Dangabay, persembahan artis-artis terkenal tanahair seperti Tam Spiderpun hanya sekadar selingan sementara menunggu Mawi muncul diakhir program. Itupun setelah Perdana Menteri ketika itu Pak Lah selesai berucap! Beliau sendiri bingung entah apa yang telah berlaku pada dirinya ketika itu hingga beliau berdoa agar Allah kembalikan kehidupan beliau yang dulu.

Yang paling membimbangkan beliau ialah kemunculan saudara mara rakan dan taulan yang cuba merapati beliau. Ada yang mengaku pernah makan roti john di pasar malam. Katanya jika tidak ingat nanti dikata sombong pula. Yelah sudah kaya sudah terkenal lupa diri pula. Bimbangkan dengan tuduhan sebegitu beliau terpaksa jadi seorang yang hipokrit. Tidak mampu untuk jadi diri sendiri hanya kerana mahu menjaga hati peminat yang ratusan ribu jumlahnya.

Kini Mawi cukup tenang dengan kehidupannya, mempunyai perniagaan sendiri hasil sikap jimat cermatnya ketika dibayar Astro melebih RM 100K setiap bulan. Anak muda Johor ini memang dari awal lagi mendapat perhatian kerana sikap rendah diri dan kayanya budi pekerti beliau yang sangat disegani ramai.. Alhadulillah sehingga kini sikap itu masih miliknya sungguhpun persona bintang semakin ditenggelami masa.











No comments:

Post a Comment