Saturday, October 20, 2018

PASKAL THE MOVIE bukan cikai punya barang.




Pada asal rasa memang dah menyesal tengok wayang filem melayu setelah publisiti kutipan jutaan ringgit diawal tayanganpun tak sehebat yang disangkakan. Orang macam saya ni bukan harga tiket jadi halangan tetapi yang lebih besar ialah masa. Beberapa babak layu dalam filem hantu kak limah sebelum ni pun buat saya menyesal datang ke panggung. TETAPI alangkah puas hatinya setelah berjaya mencuri masa menonton filem PASKAL semalam saya rasakan filem ni dah boleh bungkus filem2 lain yang viral juta2 baru2 ni paling tidak sebagai keadilan buat filem yang benar2 hebat seperti ini.

Kita boleh bezalah mana filem yang sekadar karya individu dan mana filem yang dihasilkan berdasarkan kajian yang amat teliti dan membawa mesej yang sangat ikhlas bukan semata mata bermatlamatkan keuntungan. Lebih2 lagi filem yang digarap berdasarkan kisah benar yang sememangnya ada peminat tersendiri. Kita boleh kaitkan dengan tajuk2 akhbar yang pernah menggemparkan tanahair sebelum ini.

Sebagai peminat sukan Airsoft atau military simulation, saya pun amat cukup berpuas hati dengan persembahan taktikal yang cukup realistik, mudah difahami dan amat mendebarkan. Terus terang cakap.. Kalah beb filem2 aksi ketenteraan holywood yang sesetengahnya dah sampai tahap basi dengan penceritaan yang dapat diagak. Versi MALAYSIA ini ternyata berjaya disampaikan dan kita akhirnya mempunyai filem aksi peperangan yang amat membanggakan setelah Bukit Kepong.

Jangan salah sangka, filem ini juga boleh menyebabkan mata saya berkaca berkali2 kerana kehebatan penceritaan tuan director yang amat menyentuh hati dalam soal kekeluargaan yang menjadi moto filem ini. Ini adalah filem kedua saya buat review setelah kekecewaan saya terhadap filem Ola Bola salute saya kepada setiap mereka yang terlibat menghasilkan karya ikhlas berjaya membakar samangat cintakan negara dan mengangkat martabat pasukan keselamatan dimata rakyat Malaysia. TAHNIAH 100 KALI THUMBS UP. HIDUP PASKAL. HIDUP FILEM MELAYU.




Aksi penulis dalam sukan milsim Airsoft


No comments:

Post a Comment