Tuesday, November 21, 2017

TERPULANGLAH ANAK KU..



Saya amat beruntung jadi anak seorang penjual kueh dan pekerja kilang tepung. Kerana mereka tidak pernah mengharapkan kami adik beradik menyinar dalam pelajaran. Berapapun kedudukan kami dalam kelas dan apakah mata pelajaran yang kami lulus, hatta jam berapa kami perlu berhenti tonton TV, tak pernah menjadi masalah dan bebanan sesiapapun.

Terpulanglah.. terpulanglah... Kami adik beradik menyaksikan segala susah payah mak dan bapak mencari rezki untuk menyara kehidupan keluarga. Menanggung segala keperluan persekolahan kami. Terpulanglah kepada diri sendiri untuk membuat pilihan. Masa depan kami tiada siapa yang tentukan. Semua atas pilihan dan kesedaran yang ada pada diri sendiri. Jika ditakdir kami mewarisi kehidupan yang sama dengan mereka ... Tiada siapa yang akan kesal dan kecewa.

Tetapi kenapa hal ini tidak berlaku kepada anak2 kami? Bercucuran air mata anak yang masih belum puas bermain dengan kawan2 dimomokkan dengan masa depan yang kelam apabila markah rendah. Anak dituduh memusnahkan harapan ibu dan ayah padahal tidak pernah surutpun kasih sayang mereka kepada kita.

Terpulanglah nak... Usahalah ikut kemampuan mu. Ayah tetap akan sokong dan bantu. Allah dah jamin rezki kamu. Tidak ada sebab kami berhenti berharap atas kebahagiaanmu..

No comments:

Post a Comment