Friday, October 9, 2015

SARAN ISRAEL PATUHI AJARAN AGAMA SENDIRI: NAJIB KINI MUSUH UTAMA YAHUDI


Apakah reaksi sebenar hasil dari sindiran tajam Perdana Menteri terhadap Israel ini? 

Anda sepatutnya tidak senang hati kerana Yahudi dianggap seperti budak nakal yang mempunyai rotan ditangannya. Najib Razak pula bercakap mewakili negara di persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang turut dihadiri ramai ketua negara dari seluruh dunia termasuk Perdana Menteri Israel sendiri. Pentas antarabangsa badan dunia itu bukanlah sama seperti berucap dimana-mana forum lain didunia. Seperti ibu bapa yang hadir untuk menerima buku rekod prestasi pelajaran anak di sekolah, begitulah jua sama keadaannya apabila isu sengketa Israel - Palestine dengan beraninya dibawa oleh Najib yang seterusnya mendapat sokongan berupa tepukan gemuruh dari sebahagian besar pemimpin dunia. Reaksi spontan pemimpin dunia ini sudah pasti memberikan kesan yang tidak dapat dijangkakan terhadap imej Israel di mata dunia. 


Berikut petikan ucapan Najib Razak yang menyindir Israel;

On that note, given the Rosh Hashanah violations of Al-Aqsa Mosque in Jerusalem and aggression against its worshipers three weeks ago, I call on the Israeli government to live up to Judaism’s highest ethical principles, and the essential message of the Torah as succinctly expressed by the first century BC sage Hillel. When asked to describe the Torah in a soundbite, he said, ‘That which is hateful to you, don’t do to your fellow human being.’


Saya menyeru Kerajaan Israel agar menghidupkan prinsip ahklak paling tinggi dalam ajaran agama Yahudi dan mesej yang disampaikan melalui kitab Taurat yang diterjemahkan oleh Hillel seorang ketua agama Yahudi pada abad pertama sebelum masehi yang mana beliau diminta untuk menjelaskan ajaran dalam Taurat secara ringkas, Belia menjawab "APA YANG DIBENCI OLEHMU , USAH LAKUKAN IA TERHADAP ORANG LAIN"



http://www.algemeiner.com/2015/10/02/malaysian-premier-invokes-torah-wisdom-to-bash-israel-in-un-speech/#

Sungguhpun akhbar Israel melapor kononnya Malaysia mengharapkan perhubungan yang lebih baik diantara dua negara namun komen-komen negatif yang terhadap ucapan Najib dalam posting media mereka menunjukkan yang sebaliknya. Najib Razak dan Malaysia sebagai negara yang diwakilinya menjadi kecaman dan sindiran balas.




Komen dari individu bernama Sarah pula menyifatkan orang Islam di Malaysia tidak boleh dibandingkan dengan orang Islam di Palestine kerana mereka lebih baik. Kesal kerana Malaysia mengutuk Israel bagi pihak Palestine menyebabkan label Islam Sederhana Malaysia adalah tidak jujur dan mereka tiada bezanya dengan orang Islam di Palestine. 








No comments:

Post a Comment