Saturday, August 16, 2014

Ini kompeni BANGSA mereka punya...




Saya bekerja di kompeni milik Robert Kuok. Amalan meletakkan anak cina setingkat tinggi dari melayu yang berpengalaman adalah strategi biasa untuk mengekalkan jawatan penting agar terus dikuasai bangsa mereka.

Jika ada yang mengadu tidak puashati tentang perkara itu saya hanya nasihat.. "Ini kompeni bangsa mereka punya.. mereka berhak mengaturkan jawatan penting khas hanya untuk bangsa mereka".

Namun jika kepakaran kita orang melayu mengatasi pilihan yang ada dikalangan bangsa mereka, tidak mustahil mereka terpaksa naikkan kita agar tidak kehilangan bakat dan demi mengekalkan prestasi syarikat.
Mereka cuba sedaya upaya malah saya tahu mereka sangat sedih jika anak bangsa mereka gagal untuk jalankan tanggungjawab dengan baik apabila diamanahkan jawatan. 

Amalan ini pada asalnya jelas adalah jenis diskriminasi kaum. Namun apa hak mereka untuk menyekat kuasa keadilan Tuhan yang menentukan hatta rezki apa untuk ulat yang tinggal di dalam batu. 

Yang lebih utama ialah usaha kita untuk terus meningkatkan prestasi bukan demi keuntungan syarikat semata tetapi demi meningkatkan nilai diri dalam pasaran kerja yang adil hasil pengalaman atas amanah yang telah syarikat berikan kepada kita 

No comments:

Post a Comment