Thursday, October 12, 2017

LEBIH SELESA HIDUP TERPISAH



Senarai isu sensitif dinegara kita ini semakin hari semakin meningkat. Ini adalah kerana sejak dari bangku sekolah rakyat negara ini melalui kehidupan yang terpisah.

Mereka kurang mempunyai peluang untuk berkongsi cara kehidupan dan amalan agama masing2. Akhirnya ia menjadi percikkan api kejutan setiapkali berlaku pertembungan.

Sekiranya sejak dari awal usia mereka saling mengambil tahu antara satu sama lain maka dengan sendirinya mereka mampu membentuk persefahaman dan meletakkan batas2. Masing2 sentiasa berusaha untuk menyediakan persekitaran kehidupan yang selesa bagi semua. Tidak timbul keadaan mereka saling mempertikai amalan agama mahupun cara kehidupan yang berbeza.

Teknologi yang mengubah cara manusia bersosial pun tidak membantu intergrasi. Ia menjadikan menusia hidup terpisah dalam kumpulan yang berkongsi minat sama. Kebiasaan mereka sejak dari kecil bergaul dalam kelompok sendiri mencipta keadaan selesa yang mana mereka sentiasa akan cari  dan wujudkannya. Kerana mereka lebih selesa dengan kehidupan yang terpisah..

No comments:

Post a Comment