Friday, June 2, 2017

KEGILAAN NAFSU DAN KEMUSNAHAN AKIBATNYA



Apa itu NAFSU?

Terlalu ramai manusia telah diperdayakannya.. Kesannya ada yang menderita penyakit hingga menutup mata, ada yang terpaksa merengkuk dalam penjara berpuluh tahun lamanya. Bulan puasa ni adalah peluang yang terbaik untuk kita mengenali apa itu NAFSU dan cara mengawalnya agar diri kita tidak ditimpa oleh bencana yang dibawanya.

Seharian kita berpuasa, pelbagai juadah dan air minuman bermain difikiran menggambarkan kelazatan dan betapa segarnya jika ia dapat membasahi tekak. Keghairahan semakin memuncak apabila tiba di Bazar Ramadhan, bergantungan bungkusan makanan dan air pelbagai warna demi menurutkan kehendak NAFSU. NAMUN setelah perut penuh dengan makanan, NAFSU yang sepanjang hari melonjak keghairahan berjam-jam lamanya kini tiba-tiba hilang. Hanya kesengsaraan yang dideritai akibat muatan terlalu penuh hingga membataskan pergerakkan.

Jika dikaji perjalanan makanan itu sendiri dalam tubuh badan kita, NAFSU deria rasa pada lidah mewakili proses yang paling kecil berbanding laluan yang jauh lebih panjang dan rumit di bahagian perut dan usus. Tetapi kerana lidah inilah anggota tubuh badan seseorang itu menanggung sengsara menderita pelbagai jenis penyakit hingga ada yang terpaksa dipotong kaki kerana kencing manis dan ada pula yang lumpuh akibat serangan stroke.

Seperti laluan yang singkat di lidah dan pendeknya nikmat waktu berbuka tadi.. Hidup ini juga sangat singkat berbanding waktu yang perlu kita lalui selepas mati. Bayangkan jika kehidupan kita ini dipenuhi dengan amalan yang memuaskan hawa NAFSU, harapkan sajalah kesengsaraan dan penderitaan yang tidak berkesudahan. NAFSU itu nikmatnya sementara.. Penderitaan kerana menjadi hamba abdinya hanya Allah sahaja yang tahu.

Zulhairi Fetani

No comments:

Post a Comment