Saturday, November 12, 2016

DOKTOR VS GURU



Tidak timbul soal Doktor atau Guru yang lebih baik. Kedua2nya mempunyai tanggungjawab untuk mempertahankan tahap professionalismenya.

Namun tidak dinafikan malah seakan menjadi tradisi GURU mesti didominasi oleh pemikiran pemberontak dan anti kerajaan. Ia sebenarnya boleh dikaji seawal permulaan seseorang individu itu membabitkan diri dengan profession perguruan.

Kebanyakkan mereka menjadikan kerjaya sebagai seorang guru pilihan terakhir setelah gagal mendapat tempat dalam pasaran kerjaya terbuka berkaitan atau tidak berkaitan dengan bidang yang mereka ceburi. Ada juga menjadikan kerjaya itu sebagai laluan mudah untuk menjadi sebahagian daripada kakitangan kerajaan yang diyakini mempunyai masa depan lebih terjamin.

Akhirnya mereka sedari tugas sebagai seorang guru bukanlah semudah yang disangka. Ia menuntut komitmen yang tinggi dan sikap yang betul sebagai seorang pendidik. Jika mereka menganggap kerjaya itu sebagai perangkap yang menyekat diri mereka untuk lebih maju maka jalan penyelesaiannya sudah pastilah dengan memberi lebih banyak tekanan kepada majikan mereka iaitu kerajaan.

No comments:

Post a Comment