Wednesday, May 8, 2013

Soal jawab aku untuk sedarkan orang Melayu





Soalan dari seorang penyebar email berantai pembangkang selepas PRU 13.


“Takkan pemimpin PAS ni bodoh sgt tak Nampak mainan DAP.
Klau betul DAP ni menyeleweng.Dlm PKR dan PAS pun ramai yg bijak pandai.
Jgn risau la takkan sampai ke situ.
Hanya selama ni org dimomokkan oleh UMNO jer.
Klau betul org cina ni racist nape lak UMNO nak bekerjasama dgn MCA?”


Jawapan aku

Kita sama-sama melayu Islam bro.. Jangan cepat percaya dengan orang bukan Islam..Diorang ade agenda rahsia dan sekarang dah terdedah pun. Setengah mati kita diserangnya masih nak bersangka baik. Kita kene lah bijak sikit untuk survive. Jangan marahkan nyamuk sekor habis kelambu dibakar. Bantulah untuk memperbaiki apa yang kita ada sebelum kita hilang semua. Jangan nanti apa yang dikejar tak dapat .. yang dikendong pula keciciran..

Kita tak boleh ikut melulu dan mempercayai semua kata2 pimpinan PAS sebab mereka pun manusia juga. Allah dah lantik diri kita ni semua sebagai pemimpin. Kita perlu mampu untuk siasat dan membuat keputusan sebelum diri kita dijadikan mangsa akibat kesilapan orang lain. Kita semua bertanggungjawab atas apa yang bakal menimpa kepada masa depan kita dan anak2 kita. Apa salahnya kita bertindak lebih bijak untuk tidak meletakkan 100% kepercayaan kepada seseorang hanya mereka bergelar ulama. Hormatilah diri kita sendiri. Jangan hina diri kita dengan menjadikan kita pengikut seseorang secara membuta tuli.. Akhirnya segala kesan dan akibat kita sendiri yang tanggung. Atau kita terlepas tetapi anak2 kita yang terpaksa menerima padahnya.

Sikap rasis orang cina memang dah lama orang melayu sedar. Ia bukan perkara baru. Aku kat kompeni cina ni pun terpaksa bersabar betahun2 tengok anak cina tiba2 duduk atas kita dan kita pulak kena ajar dia. Kita semua pun tahu hubungan DAP dan PAP Singapura. Tetapi kerana sikap dendam kita kepada penyelewengan pemimpin UMNO kita sanggup juga terima DAP ni. Mana ada kerajaan yang sempurna bro. Yang penting kita kene jaga generasi kita jangan cepat gelap mata dengan duit. Ramai pegawai kerajaan kita dah kene beli dengan duit taukeh cina. Merekalah yang memulakan budaya rasuah ni. Kita sendiri pun tak mampu jamin jika dah dilonggokkan wang yang banyak untuk khianat pada negara.

Bukan semua orang takutkan Allah beb.. Iman bergantung kepada keinginan masing2 untuk perbaiki diri dan dekatkan diri dengan Allah.. Kekadang kita dah buat sesuatu kesalahan baru nak menyesal. Itu biasalah tu. Tapi jangan lah sampai kita sanggup mengikutkan amarah hingga terlupa asal usul kita dan jasa orang terdahulu untuk jadikan kehidupan kita selesa seperti sekarang. Kita pun ada banyak salah kerana dengki, dendam, mengumpat, fitnah dan macam2 lagi tapi kita tak sedar malah kita nampak  buruk salah orang lain lagi besar dari kesalahan kita itu. Salah tetap salah beb. Kalau inilah sikap kita entah sampai bila pun negara akan terus ketandusan orang yang baik2.

Muhasabah diri itu lebih penting. Bersyukur dan didik hati jauhkan dari pada dosa.. Barulah jiwa bebas dan tenang. Aku pun ingatkan diri sendiri jugak sebab aku pernah jadi macam korang. Malah lebih teruk lagi hehe



Soal dia lagi..

 Bro, lu kena tahu sbb apa melayu marah dgn pemimpin skrang.
Sebab mrk korup, akhlak teruk, tak jaga org melayu.
Ini antara segelintir sbb. Tp byk lagi sebab.
Klau lu involve dgn construction lu akan tahu
Berapa ramai melayu yg kaya dgn kronism, rasuah utk dpt projek,
Saya yg involve ni tak blh buat apa2. kadang2 ada contractor kecik yg layak dapat job.
Tapi yg sorang ni guna cable dia dpt.



Bawak mengucap banyak2 bro. Rezki semua orang Allah dah tentukan bro. Dapat projek tu bukan saja2 goyang kaki bro. Kena ada kemampuan untuk siap ikut kehendak tender dan ramai orang tolak projek sebab tidak ada kemampuan termasuk ketua UMNO bahagian aku ni bro. Bahagian kita tetap ada dengan peluang kerja hasil dari berduyun pelabur masuk ke negara kita ni. Jangan kita iri hati apa orang lain dapat. Allah dah tetapkan rezki kita sejak azali lagi. Ada yang dapat banyak dan ada yang dapat sikit. Yang banyak kene bantu yang sikit. Kalau dia tak mahu bantu itu masalah dia dengan Allah. Kita jangan tuntut dan jangan buruk2kan dia.
Mungkin apa yang kita tahu tak betul pun. Jadi kita jangan cepat sangat percaya. Lagi pun bukan ada apa keuntungan pun bila kita tahu cerita tu semua. Yang Pasti Allah dah janji orang yang mangadu domba akan diharamkan dari memasuki syurga. Kalau ada bukti silalah bawa kemuka pengadilan. Jangan kita fitnah negara ni tak adil pula sebab ikutkan amarah kita yang tak berasas. Cukup2lah kita terlalu membuang masa mengambil tahu hal orang lain. Kita tetap perlu membanting tulang untuk mendapatkan rezki yang halal dan itu adalah maruah kita untuk kita suapkan kepada anak2 kita.  

Last remark.. buruk2 mana pun biar orang kita bro..MELAYU MUSLIM…
Kalau negara ni dah jadi macam Singapore nak patah balik pun dah tak boleh bro.. Kalau hari tu BN kalah dah tentu2 negara ni terpaksa tunduk dengan suara majoriti Cina DAP.. Diorang ni pandai bermuka2. Depan kita semuanya baik.. Diorang bukan ada agama pun sampai nak takut duit haram atau pun rasuah. Teoh Beng Hock tu adalah bukti diorang pun tidak boleh dipercayai sampai sanggup bunuh diri sebab tak mahu jadi saksi untuk bocorkan rahsia rasuah Cina DAP.. Negara ini kita punya bro.. Kalau ada kekurangan kita perbetulkan.. Memang sikap orang melayu ada saja cacat dan cela.. Tapi kita pasti lagi marah kalau kita sedar betapa teruknya orang kita ditindas oleh strategi perkauman orang cina sampai mereka menutup segala peluang perniagaan dengan kuasa monopoli mereka.. Sampai bila-bila pun negara ni dikuasai oleh orang cina dari ekonomi sampai ke politik sebab kebodohan kita yang sibuk layan sikap cemburu dan iri hati sesama sendiri. 



Soal dia lagi..

Sory bro saya tak setuju dgn hujah ni.
Pada saya klau betul TBH tu ada bukti mana buktinya.
Takkan dari segi paper atau salah laku tu tak blh dibuktikan.
Pada saya itu Cuma alas an mrk. Klau betul rasuah tu berlaku mesti ada org yg kena dakwa.



Ini semua salah strategi najib lah.. Semua nak berlembut.. ade rasuah ke salah laku pembangkang semua taknak buat tindakan sebab terlalu takut serangan balas pembangkang kononnya kerajaan salah guna kuasa untuk naya pembangkang atau ini semua konspirasi najib dan kerajaan .. kita dah biasa perkara ni kan .. Biar lah kita tengok apa tindakan najib lepas ni apabila segala usaha baik beliau dibalas secara negative oleh segelintir rakyat..

Anyway Melayu dalam pembangkang adalah minority sekarang.. saya sangat berpuashati ramai orang melayu sudahpun sedar dan kembali menyokong kerajaan.. Cuma ada segelintir termasuk sedara dan Rafizal yang mungkin masih tak kisah dengan perkembangan terbaru PRU yang mana cina semakin berkuasa dalam pembangkang.. UMNO kini ramai orang yang sayang kan agama bangsa dan negaranya dan PR hanya tinggal orang yang penuh dengan prasangka dan tidak kisah pada agama asalkan rasa irihati mereka kepada melayu yang berjaya dapat di puaskan

Ok bro tak boleh cakap lama2.Email ni bos boleh baca kat server..

Wallahua’lam


No comments:

Post a Comment