Saturday, November 11, 2017

PERBALAHAN ULAMAK TIDAK SEPATUTNYA MENYEKAT LALUAN HIDAYAH



Perbincangan tentang keaslian hadis ini bukan baru dikalangan para sarjana dan ulamak dari dahulu sampai sekarang. Fokus mereka saya lihat lebih bertumpu kepada hukum terutamanya bab perlaksanaan hukuman rejam yang menjadi kontroversi besar kerana satu2nya hukum melibatkan kehilangan nyawa tetapi tiada dibincangkan dalam Al Quran.

Kita sebagai individu yang bukan ahli dalam menentukan keaslian hadis berkaitan rejam ini cukup sekadar mengambil iktibar betapa besarnya dosa seorang pelaku zina yang mana ia secara jelas banyak dibincangkan dalam Al Quran. Tak perlu tambahkan kekusutan yang menyebabkan kita hilang fokus terhadap banyak lagi tuntutan agama lain yang masih belum mampu kita laksanakan.

Pertelingkahan yang tidak terkawal boleh menyumbang kepada perpecahan yang jelas ditegah oleh agama. Ada yang tidak sedar sanggup mengkafirkan muslim yang lain hanya kerana berlakunya perbezaan pendapat.

Saya berharap ahli agama terus menyokong usaha agar masyarakat celik Al Quran dan tidak menjadikan isu sensitif sebegini sebagai satu penghalang. Al Quran bukan semata mata berkisarkan tentang hukum. Malah hukum hanya mengambil jumlah ayat terlalu kecil berbanding banyak lagi nasihat, panduan dan kisah2 yang boleh dijadikan iktibar kepada kita sepanjang menjalani kehidupan.

No comments:

Post a Comment