Sunday, January 18, 2015

SALE PRA-GST HANYA TAKTIK KAUT KEUNTUNGAN TIPU CUKAI SAAT AKHIR





Saya dengar ramai Taukeh Cina buat jualan besar-besaran tetapi bukan kerana ada sebarang pengurangan harga barang. Mereka menggunakan alasan kononnya harga akan naik selepas perlaksanaan GST. 

Sebagai pengguna perlulah faham apa maksud GST jika tidak mahu dikelirukan oleh alasan sebegini. Pengguna patut hanya terima tawaran jualan yang lebih murah dan bukannya kerana takutkan GST. 

Peniaga memanglah akan cuba sedaya mungkin untuk menjual barang sebelum perlaksanaan GST dan hal ini tidak ada kena mengena atau menyumbang apa-apa penjimatan kepada pengguna pun. Ia hanya membantu taukeh untuk mengutip keuntungan disaat-saat akhir sebelum perlaksanaan GST. 

Jika pun harga barang naik selepas perlaksaan GST, ia berlaku disebabkan taukeh mahukan kadar keuntungan yang sama sebelum perlaksaannya. Itupun hanya melibatkan taukeh yang mengamalkan taktik pengisytiharan harga yang tidak telus bagi mengelak dari membayar cukai selama ini. 

Bagi syarikat yang kukuh lagi telus, mereka mungkin tidak perlu menaikkan harga barang langsung kerana tiada perbezaan pada kadar keuntungan selepas dan sebelum perlaksanaan GST ini. Malah bagi barangan yang tidak dikenakan GST, pengguna akan menikmati harga yang lebih murah kerana sebelum ini pengilang diwajibkan untuk membayar cukai jualan yang mana ia telah dihapuskan dengan pengenalan GST. 

Jadi pengguna sepatutnya menunggu hingga GST dilaksanakan pada bulan April ini kerana ketika itu jika ada jualan besar-besaran, ia menguntungkan pengguna atas alasan penghabisan stok atau sebagainya. Beli barang kerana elak GST tidak menguntungkan pengguna. OLEH ITU JADILAH PENGGUNA BIJAK KALI INI, kerana bukan sekali pengguna diperdaya dalam urusan jual beli. 







No comments:

Post a Comment